Lastbilforbud står ved magt

Både transportsektoren og detailhandlen i Køge fik en brat opvågning i går.Efter lang tids tøven har Køge Kommune indført en omfattende 18-tons zone, der dækker stort set hele Køge Midtby. Hos Dansk Transport og Logistik kalder man beslutningen usmart og uacceptabel. Derfor har DTL, der er paraplyorganisation for 2900 transportvirksomheder, sendt en klage til Køge Kommune, skriver DAGBLADET Køge.

- Det er noget usædvanligt - og desuden usmart - at DTL via
pressen har konstateret, at Køge Kommune har indført denne
forsøgsordning. Normal procedure i Danmark er en fornuftig
dialog om en løsning, der tilgodeser alle parter og interesser,
siger DTL's vicedirektør, Morten Lindbo.
Han finder det helt urimeligt, at Køge Kommune ikke har taget
kontakt til vognmændene, før forbuddet blev indført.
- Den forbudszone, som Køge planlægger, vil desuden øge
trafikken med lastbiler, da der skal flere lastbiler til at køre
det samme gods til og fra bymidten, ligesom der vil blive tale
om omvejskørsel for en del af den trafik med lastbiler over 18
tons, der i dag kører igennem bymidten, siger Morten Lindbo.
Forbuddets primære formål er at slippe af med den tunge
gennemkørende trafik, men Køge Kommune vil ikke give
dispensation til butikkerne i midtbyen.
- Der er tale om en et-årig forsøgsperiode, og det er i
Teknik- og Miljøudvalget slået helt fast, at der ikke gives
dispensation til lastbiler, som kører med varer til
dagligvarebutikker, siger Hanne Moe.
At der kun er tale om en forsøgsperiode er ingen trøst for
transportbranchen. DTL finder det urimeligt, at man tvinger
branchen til at investe i nye lettere lastbiler for en så kort
tidshorisont.
- Hvis zonen ikke videreføres, vil de pågældende investeringer
være mere eller mindre spildt, da en lastbil afskrives over
mindst 5 år. Vi skal derfor på det kraftigste anmode Køge
Kommune om at genoverveje zonen, siger Morten Lindbo.