Lastbiler vælger Helsingør-færger

For første gang siden Øresundsbroens åbning sommeren 2000 er færgerne i Helsingør begyndt at vinde markedsandele fra Øresundsbroen, når det gælder overførslerne af lastvogne, skriver Helsingør Dagblad onsdag.

- Det drejer sig ikke om de
store tal, men det er selvfølgelig en tendens, der glæder os,
siger Scandlines' linjechef Henrik Rørbæk, der har kunnet notere
den største andel af markedsgevinsten.
.
Den samlede fremgang på
lastbiler blev i 2007 på næsten 40.000 i forhold til 2006.Af dem
gik de godt 30.000 til Scandlines, der endte med at have
overført 304.400 lastvogne sidste år.HH-Ferries tog sig af
resten af fremgangen og nåede dermed op på at have bragt 103.000
lastvogne over Sundet.
.
På personbiler var den samlede fremgang
også tæt på de 40.000, og her var det HH-Ferries, der øgede
mest. Fremgangen var på godt 30.000 til et sluttal i 2007 på
630.000.Scandlines holdt på det nærmeste status quo i
sammenligning med 2006.
.
Godt 1.410.000 personbiler blev det til
efter en lille fremgang på knap 6.000.Og så kunne Scandlines
også notere en positiv vending, når det gælder busser. Med
23.800 overførte rederiet 1.000 flere end året inden, hvor
HH-Ferries medbragte 3.200 eller næsten det samme som i 2006.