Lang vej endnu: Fem år ekstra med vejarbejde i København

En ny analyse anbefaler, at man udvider det store vejarbejds-projekt i København, så det løber helt frem til 2027.

quote Selvom vi indtil videre har lagt over 1,7 milliarder kroner i genopretningsprogrammet siden 2013, er der lang vej endnu. 

Teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen, Enhedslisten

Siden 2013 har Københavns Kommune arbejdet for at indhente det efterslæb, der er på vedligehold af blandt andet veje, cykelstier og fortov. 

Teknik- og Miljøforvaltningen i København arbejder efter genopretningsprogrammet ’Et løft til vejene’, som er sat til at løbe i perioden frem til 2022.

Men den plan vil Teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen, Enhedslisten, nu have udvidet frem til 2027 på baggrund af en analyse, som anbefaler, at arbejdet bør fortsætte ni år frem i tiden i stedet for de oprindelige fire år, oplyser Københavns Kommune.

Ifølge analysen, der er udarbejdet af konsulentvirksomheden Ernest & Young i samarbejde med rådgivningsfirmaet Niras, bliver den længere arbejdsperiode kun marginalt dyrere, på trods af at den bliver forlænget med fem år.  Og den økonomiske faktor er en væsentlig årsag til, at man i Teknik- og Miljøforvaltningen ønsker forlængelsen.

Kan bedre fordele arbejdet

Det vil nemlig give kommunen mere tid til at fordele arbejderne mere jævnt og udnytte muligheden for at koordinere indsatserne med byens omfattende skybrudsprojekter og andre aktørers gravearbejder. Dermed undgår man, at de samme veje skal graves op flere gange.

- En forlængelse af programmet gør vores planlægning mere fleksibel, og vi kan vise større hensyn til trafikken i København. Det kan føles som om, at plastret rives af langsomt, når vi udvider perioden, men hvis trafikken skal glide bedst muligt, er dette den bedste løsning. Vi må hæfte os ved, at der er lys for enden, men der er altså et stykke vej endnu, siger Ninna Hedeager Olsen.

Teknik- og Miljøforvaltningen skal på mandag stemme om forslaget om forlængelse af genopretningsprogrammet, og bliver tommelfingeren vendt i vejret af de øvrige partier, venter en genopretning af 320 km kørebaner, 178 km cykelsti, 506 km fortov, over 14.000 vejbrønde og 23 bygværker de kommende ni år. Herudover kommer genopretning af signalanlæg og gadebelysning.

Skal stadig finde tre milliarder

Og det er en opgave, som kræver økonomisk prioritering, understreger Ninna Hedeager Olsen.

- Selvom vi indtil videre har lagt over 1,7 milliarder kroner i genopretningsprogrammet siden 2013, er der lang vej endnu. Hvis vi fortsætter med de nuværende investeringer, skal vi stadig finde næsten tre milliarder kroner over de næste ni år. Når efterslæbet er indhentet, kan vi igen gå til normalt vedligeholdelsesniveau og lade asfalt fylde mindre i vores budgetter, siger Ninna Hedeager Olsen.

Det er der ordnet i København siden 2013

 

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Trafik

lyskryds

Radikal byrådskandidat: Trafiklys skal have kjole og langt hår

Øresundstunnelen vanvidsbilisme

playMinister garanterede kontrol med vanvidsbilisme i Øresundstunnelen – men et år senere er intet sket

fjernbusterminal buskaos bus ingerslevsgade

Udformningen på plads: Sådan skal Københavns nye fjernbusterminal se ud

Politiet måler hastigheder på Øsresundsforbindelsen.

Bilist taget med Formel 1-hastighed nær Øresundstunnelen

København

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere