Arkiv foto Foto: Lorry

Lærerrektor langer ud efter lærere

Lærere skal undervise mere og tilbringe en større del af deres arbejdstid på skolen. mere tid med elever og andre lærere«, siger Stefan Hermann til Politiken.

Udmeldingen kommer, få dage efter at børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) slog fast, at lærere skal bruge mere tid sammen med eleverne på skolen.

Ifølge Stefan Hermann bliver der i lærernes arbejdstidsaftaler taget mere hensyn til lærerne end til kvalitet i undervisningen:

»Det bliver nemt 'mine timer og mine normeringer'. Det skal være nemmere at give eleverne mere undervisning, hvis der er brug for det«.

»Danmarks Lærerforening siger, at de har været ofre for ti års topstyring med den tidligere regering, der lavede 28 ændringer af folkeskoleloven. Så nu vil de have fred og ro. Men sådan er det at være en del af et demokratisk samfund. Man må ikke mene noget om lærerens arbejdstid, uden at man får at vide, man slår på dem«, siger Hermann videre til Politiken.

Formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo, afviser kritiken.

»Nu skal vi endnu engang have den tur. Stefan Hermann udtaler sig ud fra de overskrifter, som alle andre gør - ikke ud fra hvordan dagligdagen ser ud. Der er ingen grund til at mistænkeliggøre lærernes indsats i en tid, hvor der kommer flere elever ind med indlæringsvanskeligheder, og hvor man har stigende klassekvotienter«, siger Anders Bondo til Politiken.

Og så skal de gøre op med offerrollen, siger Stefan Hermann, der er rektor på Professionshøjskolen Metropol, hvor læreruddannelsen hører under. Budskabet bringes i dag i Politikens kronik, som handler om behovet for at øge kvaliteten i uddannelsessystemet.

»Lærernes arbejdstid er organiseret på en måde, der næppe fremmer kvalitet i undervisningen. Alt handler om tid til det ene, andet og tredje. Der er brug for mere fleksibilitet og faglighed, så lærerne er mere på skolen og kan have