Læger får 200 opkald pr. vagt.

Vagtlæger har så mange patienter, at det er på kanten af det forsvarlige, mener ekspert i patientsikkerhed. Det erfarer Berlingske Tidende. Sjællandske og jyske vagtlæger har så travlt, at de balancerer på grænsen af, hvad der er en forsvarlig håndtering af patienter.

Det mener en af Danmarks
førende eksperter i patientsikkerhed, Torben Mogensen, der er
vicedirektør på Hvidovre Hospital. Mens en vagtlæge i
Nordjylland kun svarer på opkald fra 38 patienter i gennemsnit,
har en læge i Midtjylland ca. 100-110 opkald på en otte-timers
vagt, viser regionens tal.

På Sjælland er der endnu mere travlt.
Der findes ingen opgørelse her, men to læger fra Region Sjælland
oplyser, at de typisk får mellem 150 og 200 opkald på en travl
vagt. »For mig lyder tal over 100 helt vildt. Der er simpelthen
en grænse for, hvor meget hjernen kan kapere, viser vores
erfaring i den kliniske dagligdag,« siger Torben Mogensen.

Berlingske Søndag fortalte, hvordan den et-årige Christian døde
efter at have været i kontakt med 11 læger, der alle overhørte,
at han havde slugt et batteri. De praktiserende lægers formand,
Michael Dupont, mener ikke, at 100 patienter er uansvarligt
mange. Men hvis sjællandske vagtlæger derimod tager op til 200
opkald, kan det være problematisk: »Det, håber jeg, er
undtagelsen frem for reglen.

Jo mere travlt, man har, desto mere
stiger risikoen for fejl,« siger Dupont. Tallene vækker
bekymring hos Danske Patienter: »Det levner ikke tid til at
spørge målrettet til symptomer. Det vidner om en fejlrisiko
allerede ved indgangen til sundhedsvæsnet, som kan være fatal,«
siger formand Pia Christmas-Møller.

Udover stress er problemet
med telefonkonsultationen, at selv erfarne læger kan komme til
kort i vagttelefonen, mener Torben Mogensen. Antallet af
kontakter til vagtlægen er steget støt de seneste år og ligger i
dag på knap tre mio. Det skriver Berlingske Tidende.