Kystbanen kan vente sig et nyt muskelbundt af et el-lokomotiv

I 2021 får Kystbanen nye og mere vedholdende el-lokomotiver.

I 2021 får Kystbanen opgraderet sine lokomotiver

26 nye el-lokomotiver fra Siemens skal fremover blandt andet fragte pendlerne på Kystbanen til og fra arbejde.

Lokomotivet ved navn Vectron kan køre 200 kilkometer i timen, og det har bevist, at det er standhaftigt. Det kører i gennemsnit 30.000 kilometer mellem hvert værkstedsbesøg. Det svarer til en tur fra Danmark og helt til Australien - og tilbage igen. 

- Det vil trække punktligheden op, altså det vil i højere grad være i stand til at leve op til køreplanene, fordi det har større muskler end nogle af de andre lokomotiver. Og så er de nye - så udover at gavne driften, så vil de også gavne miljøet, siger informationschef for DSB, Tony Bispeskov.

Mellem København og Helsingør kommer togene til tiden 76,5 procent af gangene, mens de mellem København og Lufthavnen kommer til tiden 70,5 procent af gangene.

DSB's mål er, at togene skal komme til tiden 83,4 procent af tiden.

Hos Pendlerklubben Kystbanen er man glad for det nye lokomotiv, hvis det betyder færre forsinkelser.

- Som det er i dag, sker det to gang om ugen, at toget er forsinket på vej til eller fra arbejde. Hvis det kan minimeres i fremtiden, så vil jeg føle, at kom hurtigere frem. Det vigtigste er helt klart, at togene kører til tiden, siger Michael Randropp, der er formand for Pendlerklubben Kystbanen.

Ikke en hurtigere Kystbane

Selvom det nye lokomotiv har 8.700 hestekræfter, og dermed kan accelerere med 2,5 gange så mange kræfter som de gamle, så kommer det ikke til at tilbagelægge Kystbanen hurtigere end de nuværende toge. 

- Det kan ikke lade sig gøre på Kystbanen, hvor der er for kort mellem stationerne, til at det kan udnytte sin fart, siger Tony Bispeskov.

Et af Vectrons fordele er, at det kan trække dobbeltdækkertoge. Det vil Tony Bispeskov dog ikke garantere kommer til at ske på Kystbanen.

Når sporarbejdet på Kystbanen er færdigt til sommer, så kan togenes hastighed sættes op til strækningens almindelige hastighed på 100/120 km/t.

De nuværende Øresundstog skrottes ikke, fordi Vectron kommer til, men de kommer i stedet til at køre samtidig.

Gamle - men med make over

Indtil 2021 må togpendlerne nøjes med de gamle Øresundstoge - men i en opgraderet version.

I marts blev Øresundstogene peppet op for fem millioner kroner pr. tog. Togene bliver malet, får installeret stikkontakter, får nye toiletter med håndtørrer, får særlige rammer til bagage og får et opgraderet handicapområde.

Togpendlerne er glade for opgraderingen, men ser alligevel frem til de nye eltog.

- Vi er rigtig glade, for det materiel, vi har i dag, fungerer ikke super godt. De toge, vi har i dag, er ved at blive renoveret, men flere steder virker dørerne ikke, og det er problematisk, for så tager det længere tid at komme på og af. Nogle gange risikerer passagerer slet ikke at komme af, fordi de står foran den forkerte dør, siger Michael Randropp, der er talsmand for Pendlerklubben Kystbanen.

El-lokomotiverne sættes i drift i midt 2021, og udover Kystbanen skal de også køre mellem København og Ringsted.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik