Kystbanen får kniven: Færre afgange og mindre personale

En af landets mest trafikerede pendlerlinjer får nu kniven, skriver Ekstra Bladet.

Sent torsdag aften opdagede ledelsen i Pendlerklubben Kystbanen, at DSB er blevet pålagt at skære ned på både antallet af afgange og personale i togene.

Ekstra Bladet har samtidig modtaget det interne brev, som DSB i al stilhed har sendt ud til sit personale, hvor man varsler fyringer på baggrund af nedskæringen:

- Det er et klar løftebrud, som transportministeren laver her, siger en rasende pendlerformand Michael Randropp til Ekstra Bladet.

- Vi er blevet lovet, at pendlerne ville blive hørt, hvis der laves sådan nogle ændringer. Det er ikke sket, forklarer pendlerformanden videre.

Ifølge planen, som indtil videre har været holdt hemmelig for offentligheden, forsvinder de såkaldte gennemgående tog ifølge pendlerklubben i weekenden - frem til klokken 9 i weekenderne skæres disse tog væk.

Med andre ord skal dem, som rejser fra stationer langt fra København, regne med en længere køretid, hvis de har brug for at komme ind på fx arbejde i weekenden.

Ingen hjælp fra personalet

Men der forsvinder også service i hverdagen. Ifølge et brev, som den ansvarlige driftschef har sendt internt ud i DSB, skal der nemlig skæres markant i antallet af de såkaldte togførere på Kystbanen:

'Beslutningen betyder, at Kystbanen (mellem København H og Helsingør) kun vil køre med togfører i tidsrummet mellem kl. 20:00 og 02:00 på hverdage samt mellem kl. 20:00 og 08:00 i weekender og helligdage,' skriver driftsdirektør Lars Nordahl Lemvigh i sin interne besked.

Dermed er det slut med hurtig hjælp, hvis en dør strejker eller kunderne har brug for særlig assistance. Og det kommer til at gå ud over sikkerheden, vurderer Pendlerklubben Kystbanen:

'Der er ikke sensorer i toget modsætning til feks. S- toget hvilket sætter sikkerheden under pres når der ikke er en trainmanger i toget. Disse bliver skåret væk på de fleste afgange i dag timerne. Vores perroner er buet og det gør det svært for lokofører at se om man er færdig med ind og ud stigning. Og man må stille sig det spørgsmål??? Hvad vil man gøre i det tilfælde ikke alle kan komme med toget?hvem skal styre slagets gang,' lyder klagen til Folketingets trafikpolitikere, som pendlerklubben skrev i nat.

DSB: Fyringer på vej

Ifølge den interne besked fra driftsdirektøren i DSB Øresund så kommer beslutningen om at skære ned på Kystbanen direkte fra trafikministeren:

'Vi har i dag modtaget et brev fra Transportministeriet, der som trafikkøber har valgt at aflyse optionen med togfører på Kystbanen (strækningen København H ? Helsingør)i dagtimerne. Det er trafikkøberens ret at bestemme serviceniveauet i forhold til kontraktbetaling, og ministeriet har besluttet at ændre på disse forhold.

Ændringen sker med det gældende varsel og med virkning fra den nye køreplan, når den træder i kraft søndag den 15. december i år,' skriver Lars Nordahl Lemvigh. Og direktøren konstaterer, at nedskæringen vil komme til at koste job:

'Beslutningen betyder, at lov om kollektiv varsling nu vil komme i anvendelse, da et større antal togførere vil blive overtallige som følge af opgavebortfald og arbejdsmangel. Vi vil de næste uger indgå drøftelser med medarbejdersiden i DSB Øresund om, hvordan vi i praksis tilrettelægger arbejdet efter ændringen, drøfte afbødeforanstaltninger og hvilke eventuelle kriterier, der skal lægges til grund for de forventede opsigelser og hvordan de gennemføres.'


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik