Kvinder shopper efter cyklussen

Endnu et par sko i skabet, en ny skjorte på bøjlen eller et par ekstra bukser på hylden. Trangen til at købe ting og tøj, som man måske ikke helt har brug for, kender mange kvinder. Og nu forklarer en ny under­søgelse måske hvorfor, skriver metroXpress.

En gruppe engelske psykologer fra Hertfordshire
University har nemlig kortlagt kvinders overforbrug og
impulsindkøb i forhold til deres cyklus. Det viser sig, at
kvinder især går amok med kontanter og kreditkort 10 dage op
til, deres menstruation starter.

»Jo længere kvinder er i deres
cyklus, jo oftere overforbruger de,« siger professor Karen Pine,
der står bag undersøgelsen, hvor 443 kvinder i alderen 18 til 50
blev spurgt om deres forbrug i forhold til deres cyklus.»Deres
forbrugsvaner kan være en reaktion på følelser. De føler sig
meget stressede eller deprimerede.

De shopper derfor mere for at
blive glade og regulere deres følelser,« siger Karen Pine til
metroXpress.Den opførsel genkender behandlings­leder Søren
Skensved fra Dansk Misbrugsbehandling. Til dagligt behandler han
folk med købemani også kaldet shopaholics.

»Vi kender alle sammen
glæden ved at købe noget, vi ønsker os. Det giver en udladning
af dopamin, som er hjernens måde at belønne os på. Hvis man er
inde i en periode, hvor man ikke har det særlig godt, og ens
selvværd er nede, så ved man, at man hurtigt kan få et
følelses-fix ved at købe noget,« siger han.

Behandlingskonsulent
Magnus Larusson på behandlingsstedet Majorgården i København
behandler også shopaholics. Han sammenligner trangen til at
dulme følelserne med andre stimulanser.»Vi kender det i
forbindelse med alkohol.

Lysten og trangen til at drikke svinger
også i forbindelse med cyklusen, i takt med at hormonerne
svinger,« siger Magnus Larusson. Han mener, at kvinderne
ubevidst shopper sig til glæde, når de er præmenstruelle.»Det
kører på autopilot, hvis de er i en tilstand, hvor de er lidt
irriterede og trætte, så føler de, at de fortjener det,« siger
han til metroXpress.

I undersøgelsen svarede næsten to tredjedele
af kvinderne, at de havde impulsshoppet i den sidste halvdel af
deres cyklus. Og kvindernes shoppe-lyst har reklamerne for
længst fået øje på. I takt med at kvinder har fået flere penge
mellem fingrene, reklameres der i højere grad direkte til
kvinder. Det ser Pernille Simmelkiær Larsen, der er direktør i
reklamebureauet Win Win.

»Den klassiske husmor eksisterer ikke
længere i reklamerne. Ajax-damen er væk. Nu er kvinderne i
højere grad med til at tage beslutninger om sikkerhed og
bankvalg. Det har gjort reklamerne mindre tekniske og mere
følelsesbaserede. Det er kvinderne utrolig dygtige til at
afkode,« siger Pernille Simmelkiær Larsen.

Men selv om hun lever
af at sælge reklamer, vil hun ikke udnytte kvindernes
tilsyneladende allersvageste periode.»Det er ikke noget, vi
arbejder ud fra. Jeg tror hellere, jeg vil råde mine kunder til
at bruge andre cyklusser som for eksempel, hvornår der går løn
ind,« siger hun til metroXpress.