Kvinde døde efter fejl fra plejepersonale

Foto: Linda Kastrup - Scanpix

Plejevirksomheden Attendo beklager fejl. Det er ikke første gang, at Attendo har fået dårlig omtale.

Hvad, der blot kunne have været en normal skramme, blev til en livsfarlig skade for en 91-årig kvinde. 

Plejepersonalet havde nemlig ikke holdt øje med et sår, og den 20. maj måtte kvinden indlægges på hospitalet, hvor hun døde den efterfølgende dag.

Det skriver Netavisen Gribskov. 

Læs også Birgit venter på ny badestol: Har ikke været i bad i ugevis

Kommunen har derfor givet plejefirmaet Attendo et såkaldt rødt påbud, hvilket betyder, at man har konstateret en 'væsentlig misligholdelse' af kontrakten. 

Ved en sådan advarsel har plejefirmaet tre dage til at redegøre for, hvordan man vil rette op. Bliver der givet endnu et rødt kort, vil forvaltningen kunne opsige firmaet. 

Plejefirma beklager meget

Hos Attendo erkender regionschef Dorte Dahl, at der er sket fejl i forbindelse med behandlingen af den 91-årige kvinde. 

Læs også Kommunens hjælp ikke nok: Familie køber dyr ekstra pleje

Hun forklarer, at problemet har været kommunikationen imellem sygeplejerskerne.

Det har ikke været tydeligt nok, hvem der havde hvilket ansvar, og derfor har man nu tilknyttet faste sygeplejersker til faste teams, så man sikrer sig, at der altid er én, som er orienteret om borgernes tilstand.

- Vi ser på sagen med stor alvor og er enig i, at vi ikke har gjort det godt nok hos denne borger. Og det beklager vi meget, siger hun til Netavisen Gribskov. 

Forløb

• Gribskov Kommune modtog 15. maj 2017 en klage fra en borger over pleje af borgerens 91-årige mor. 
• Samme dag iværksætter GK en undersøgelse af forløbet.
• Den 91-årige borger indlægges 20. maj på sygehuset og afgår dagen efter ved døden.
• Dødsårsagen er ikke fastslået.
• GK's undersøgelse fastslår efterfølgende, at der er sket alvorlige fejl i Attendos pleje af den pågældende borger.
• På baggrund af undersøgelsen beslutter GK at tildele Attendo et alvorligt (rødt) påbud. Samtidig pålægges Attendo at udarbejde en handleplan inden for 3 dage, så der rettes op, og det ikke gentager sig.
• GK har siden fulgt Attendos arbejde med handlingsplanen tæt, således at der både sikres tiltag nu og her samt sker en langsigtet forbedring af kvaliteten.
• GK har over for den 91-åriges pårørende dybt beklaget forløbet.

Kedelig historik

Det er ikke første gang, at Attendo gør sig uheldigt bemærket. 

Efter tre uanmeldte kontrolbesøg i henholdsvis Gilleleje, Helsinge og Græsted i vinter rapporterede Revisionsfirmaet BDO, at der var "en del og/eller væsentlige mangler, som vil kræve en bevidst og målrettet indsats for at kunne afhjælpes", skriver Netavisen Gribskov. 

Forrige år skrev TV 2 Lorry om 74-årige Erik Ptak, som gennem en hel uge måtte blive liggende i sengen uden at komme på toilettet. 

Også i år har TV 2 Lorry skrevet om Attendo. Denne gang fordi 77-årige Birgit Busborg måtte vente tre uger på at få et bad. 

Læs også Svigt: Intet bad eller toiletbesøg i en uge

Gribskov Kommune: Vores pleje skal være så god som mulig

Mette Bierbaum, direktør i Gribskov Kommune, udtaler i en mail til TV 2 Lorry, at man med den aktuelle advarsel ikke kan signalere tydeligere, at det her er så alvorligt, som det kan blive.

- Det er en dybt ulykkelig sag, som vi ser på med største alvor og som vi fra dag et har reageret prompte på. Vores pleje af ældre borgere skal være så god som mulig, og derfor har vi straks, vi fik klagen fra borgerens pårørende, valgt at sige, at den her sag skulle undersøges til bunds, udtaler hun. 

- Det er mere end tragisk, at den 91-årige afgår ved døden, men jeg vil gerne understrege, at selv om årsagen til dødsfaldet ikke er kendt, så tager vi de fejl, der er sket, meget alvorligt og retter op på dem.

Styrelsen for Patientsikkerhed er blevet bedt om at vurdere, hvorvidt der skal foretages et uvildigt tilsyn af den pågældende plejeafdeling.

Stadig tillid til plejefirmaet

Birgit Roswall (Venstre), der er formand for Social -og Sundhedsudvalget, mener ikke at sagen er grim nok til, at politikerne bør miste tilliden til plejefirmaet - i hvert fald ikke endnu:

- Nu skal vi se, hvordan de (Attendo, red.) får løftet det her, som de har lovet. Så vil jeg også gerne se, hvad Styrelsen for Patientsikkerhed siger. Hvis vi beslutter at bryde kontrakten, før vi har givet endnu et rødt påbud, kan vi få en erstatningssag på nakken, forklarer hun til TV 2 Lorry. 

Er du generelt tilfreds med plejefirmaet?
- Ja. De løfter trods alt 1000 borgere og leverer både hjemmepleje og rengøring. Mange borgere får endda besøg flere gange i døgnet. Desværre er det sådan, at hvor mennesker arbejder, der laves fejl. Det er selvfølgelig ekstra forfærdeligt, når det så har konsekvenser for andre mennesker. Nu skal vi sikre, at samme fejl ikke sker igen.