Kun få erstatninger for metrobyggeri

Selv om de næste otte års metrobyggeri i København kan få afgørende indflydelse på prisen og muligheden for at sælge lejligheder i de berørte områder og give de erhvervsdrivende færre indtægter, vil det i langt de fleste tilfælde ikke udløse nogen form økonomisk erstatning.

Det vurderer Metroselskabet ifølge Politiken fredag i et notat
i forbindelse med den store hvidbog om metrocityringen, som
Københavns Kommune offentliggjorde i går.
»En negativ påvirkning af ejendomsværdi i anlægsperioden er
ikke erstatningsberettiget efter dansk erstatningsret. Det samme
gælder et påstået tab ved salg af lejligheder som følge af
naboskab til en byggeplads«, hedder det ifølge Politiken i
notatet.
Cafeer og restauranter, der mister deres udeservering, mens
metrobyggeriet står på, skal heller ikke forvente erstatning.
Ligesom selskabet ikke mener, at de cafeer og restauranter, der
bliver nabo til den store tunnelarbejdsplads i Sortedams Sø, er
berettiget til erstatning, selv om de mister en del af deres
omsætning.
Metroselskabet understreger dog, at det er
Ekspropriationskommissionen, der træffer den endelige afgørelse,
og at eventuelle erstatningskrav skal rejses her.
»Men det er vores vurdering, at de steder, der fortsat vil
være adgang til, der skal det være meget markante forhold og
meget markante påvirkninger, før det vil udløse en erstatning«,
siger Torben Johansen, teknisk direktør i Metroselskabet, til
Politiken.
Hvidbogen fra København og Frederiksberg Kommuner viser, at
der kun er få områder, hvor der foretages ændringer i forhold
til den oprindelige plan for metrocityringen.