Sådan er det nye Madkulturhus tænkt på Frederiksberg Allé Foto: Arkitektfirmaet COBE

Kulinarisk mekka skal give nyt liv til Frederiksberg Allé

Når den nye metrostation står færdig på hjørnet af Platanvej og Frederiksberg Allé, kan passagererne trille direkte op i et nyt Madkulturhus.

Et nyt samlingssted for borgerne på Frederiksberg - og et interessant sted at tage hen med den nye Cityring.

Det er tanken bag det nye Madkulturens Hus på hjørnet af Frederiksberg Allé og Platanvej, der skal bygges direkte ovenpå den kommende metrostation på stedet.

- Vi kalder altid Frederiksberg Allé for Danmarks svar på Champs Elysees, også fordi Post Danmark Rundt slutter her, fortæller Jan E. Jørgensen (V), der er formand for By- og Miljøudvalget.

Madkulturhuset giver noget tilbage til byens borgere

Jan E. Jørgensen (V), formand for By- og Miljøudvalget.

- Madkulturens Hus bliver et flot sted med en udadvendt funktion, der giver noget tilbage til byens borgere som lokalt kulturhus med restauranter og en mini-torvehal, samtidig med at den spiller godt sammen med de mange passagerer, der kommer til og fra metrostationen nedenunder.

Mandag aften beslutter et flertal i kommunalbestyrelsen på Frederiksberg med overvejende sandsynlighed at vedtage lokalplanen bag byggeriet. Et samlingspunkt der skal give nyt liv til et ellers stille sted på boulevarden.

Madkulturens Hus på Frederiksberg Allé i forventet aftenstemning Foto: Arkitektfirmaet COBE

Madkulturens Hus er tegnet af arkitektfirmaet COBE. Investor og bygherre er Union Holding og NRE Denmark. NRE Denmark er totalentreprenøren, der bliver ansvarlig for, at huset faktisk bliver bygget.

Holdet bag vinderprojektet har lagt vægt på, at bygningen skal passe ind på den grønne allé, både i højde, materialer og beplantning. 

- Det bliver et sted, der rammer lige ind i den frederikbergske forkærlighed for at nyde livet, siger Jan E. Jørgensen.

Huset rammer lige ind i den frederikbergske forkærlighed for at nyde livet

Jan E. Jørgensen

Ovenpå Madkulturhuset kommer der boliger. Nogle som 3-etagers byhuse, andre mindre studio-lejligheder. Byggeriet skal være bæredygtigt, og det grønne fra alléens lindetræer kommer til at gå igen med slyngplanter på facaderne, på tagene og i den indre gård.

Madkulturhuset vandt den bygherrekonkurrence, som Frederiksberg kommune udskrev, inden de solgte byggegrunden over metroen på Frederiksberg Allé 41 til vinderprojektet.

Læs også Se metrobyggepladserne fra oven

Det er meget gennemarbejdet og åbner ikke op for den store påvirkning, når rådhuset sender lokalplanforslaget i høring og holder dialogmøder på Frederiksberg i begyndelsen af det nye år.

- Det er rigtigt, erkender 2. viceborgmester Michael Vindfeldt (S).

- Projektet vil ikke blive ændret grundlæggende. Men vi vil granske folks svar meget nøje, for det kan sagtens være, at noget kan gøre bedre, eller at der er noget, som kun naboerne ved, fordi de kender området.

Vi vil granske folks høringssvar meget nøje

Michael Vindfeldt (S), 2. viceborgmester 

Når metroen åbner i 2019, regner man med, at 10.000 mennesker vil bruge metrostationen hver dag. 

- Frederiksberg Allé er noget af det fineste, vi har i vores kommune. Jeg glæder mig til, at flere mennesker kan nyde stedet og føle sig glade, og måske bruge Madkulturhuset før og efter de skal i teateret længere oppe ad alléen, siger Michael Vindfeldt.

Læs også Se første udkast til den nye KB Hal

Inden metrobyggeriet lå der en villa på matriklen. Kritikere mener, at byggeriet på 6 etager er for højt, men det forstår flertallet på rådhuset ikke.

- Det bliver ikke højere end de bygninger, der ligger der allerede. Tårnet på hjørnet flugter med de andre tårne på alléen. Det er ikke et højhus, vi har gang i, forsikrer Jan E. Jørgensen.