04:21

Reportage fra arbejdet med den nye fjordforbindelse ved Frederikssund.

Kronprinsesse Marys Bro rejser sig af vandet

De første af i alt 16 bropiller er nu kommet til syne som et vartegn for området i mange år frem. Men en storm og en blød havbund har drillet.

Arbejdet med den to milliarder dyre motortrafikvej syd for Frederikssund over Roskilde Fjord skrider planmæssigt frem - og nu begynder Kronprinsesse Marys Bro at rejse sig af vandet.

- Det skrider fint frem. Det er klart, at man møder altid diverse småudfordringer, når man laver projekter af denne her størrelse. Men overordnet set, så går det rigtig fint, fortæller Henrik Vincentsen, projektchef Vejdirektoratet, til TV 2 Lorry.

Konstruktionen af den firesporede motortrafikvej og Kronprinsesse Marys Bro startede i foråret 2017.

De første af i alt 16 bropiller er nu kommet til syne som et vartegn for området i mange år frem.

- Vi designer for, at broen skal holde i 120 år. Den skal jo gerne stå her til glæde for alle de brugere, der kommer til at køre over den, siger Henrik Vincentsen.

Læs også Borgere vil gå i fakkeltog imod brugerbetaling på ny bro

8. længste bro i Danmark

Med sine 1,4 kilometer bliver Kronprinsesse Marys Bro Danmarks 8. længste. Først etablerede man dæmninger i fjorden, og lige nu støbes de pæle, der skal bære pillerne til den fremtidige bro.

Til slut monteres de 492 segmenter, der danner vejens fundament.

- Så skal der laves autoværn, asfalt, støjskærme og males striber, og så er vi ellers ved at være klar til at åbne fjordforbindelsen, siger Henrik Vincentsen.

Men det er nemmere sagt end gjort, for naturens luner har i bogstaveligste forstand givet et par bump på vejen.

Læs også Kom helt tæt på byggeriet af Kronprinsesse Marys Bro

Storm bremsede byggeriet

I oktober sidste år satte stormen Ingolf byggeriet på pause i en uge, da en dæmning blev oversvømmet, hvilket krævede en oprydning.

Dertil kommer, at havbunden er blød, hvilket kræver sit håndværk, når bropælene skal bores ned.

- Vi skal derfor helt ned til kalken, som ligger 40 meter nede. De længste pæle er derfor 47 meter lange.

I alt 13.000 bilister ventes dagligt at krydse Roskilde Fjord via den nye broforbindelse, og den første tur ligger efterhånden ikke så langt ude i fremtiden.

- I øjeblikket følger vi i store træk tidsplanen. Så vores ambition er fortsat at åbne i slutningen af 2019, siger projektchef Henrik Vincentsen.  

FAKTA OM KRONPRINS FREDERIKS BROS STORESØSTER:

Fjordforbindelsen bliver en knap 10 km lang 4-sporet motortrafikvej syd for Frederikssund, og knap 1,4 km vil ligge på en højbro mellem Marbæk og Tørslev Hage.

Kronprinsesse Marys Bro bliver Danmarks 8. længste bro

Byggeriet startede i marts 2017 og afsluttes i 2019. 

Det vil koste knapt to milliarder kroner. 

Broen skal primært finansieres af brugerbetaling.

Læs også Vrede i Frederikssund: Ny bro bliver betalingsbro