Krofatters hede drøm: Færgecafé med egen færge

Som en fisk uden vand. Sådan må ejeren af Christianshavns Færgecafé ved Christianshavns Kanal have haft det. Men nu har han gjort noget ved sagen.

I dag kom den sejlende. Langsomt - uendelig langsomt - og ikke ved egen kraft. Men der er  også tale om et ældre og lettere bedaget fartøj, som nu får sin måske sidste rolle i et langt liv. For Christianshavns Færgecafé får nu det, som caféejer Erik Frandsen altid har drømt om i forbindelse med sin café - en færge!

quote Der har været mange kunder, som har spurgt "hvor er færgen",

Erik Frandsen

- Jeg har altid selv sejlet. Men der har været mange kunder, som har spurgt "hvor er færgen", fortæller Erik Frandsen, der har drevet færgecafeen siden marts 2013.

Oprindeligt var stedet et klassisk  brunt, dansk værtshus, men i dag fungerer det som frokostrestaurant. Og nu udvides driften med en fast forankret færge.

Nyt liv i gammelt skib

Skibet har Erik Frandsen  købt i Sverige. Det blev bygget i 1880, fik navnet St. Erik og sat ind som Stockholms første brandsprøjtebåd. 2000 kander vand i minuttet kunne det håndtere.

Under 2.  Verdenskrig var det beslaglagt af den svenske marine og ustyret med en kanon, siden har det været rutebåd - og har transporteret dåser med sardiner, inden det til sidst blev turbåd.

I 2015 købte Erik Frandsen fra København det og sejlede det til Danmark. Her er det blevet renoveret - først på Stege Skibsvært og siden på  et lille skibsværft på Sluseholmen - og fra i dag blev båden placeret foran færgecafeen.

Og selv om den forhenværende St. Erik slukkede voldsomme ildebrande effektivt, så er det ikke længere ild, der skal slukkes - i stedet er det københavneres tørst efter vin, der skal slukkes.

Erik Frandsen regner med at kunne åbne i maj.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik