Kritiker padler over Roskilde Fjord i protest mod broafgift

Kort efter åbningen af den nye Kronprinsesse Marys Bro i Frederikssund fortsætter protesterne mod prisen for at køre over.

På trods af høj bølgegang klarede Søren Weimann turen over Roskilde Fjord på sit paddleboard på bare et kvarter. Foto: Anna Clara Ingemann / TV 2 Lorry

Bølgerne gik mandag højt i mere end en forstand på Roskilde Fjord. En lokal borger trodsede det kraftige blæsevejr og hoppede på sit paddleboard og krydsede fjorden under Kronprinsesse Marys Bro.

Samtidig holdt både kommunal- og folketingspolitikere taler i en markering af, at frustrationerne over brugerbetalingen for at krydse den nye bro bestemt ikke er forstummet efter lørdagens store fejring af indvielsen.

14 kroner koster det personbiler at krydse broen, og for lastbiler og busser er prisen 41 kroner pr. tur. Dermed er Frederikssund det eneste sted i landet, hvor man skal betale for at komme fra ét sted i en kommune til et andet i samme kommune.

Læs også Protestgruppe hylder bro - men fortsætter kamp mod betaling på mandag

- Vi synes ikke, det er i orden, at vi skal betale på en lokal forbindelse for at komme over broen. Men at padle over, det er for sjov, lød det fra en af arrangørerne af protesten, Søren Weimann, efter han var gået i land med sit paddleboard.

01:03

\n      

Luk video

Ifølge hans beregninger kan de 14 kroner pr. tur nemt løbe op for de lokale bilister.

- Hvis du bor i Skibby og skal til Ballerup på arbejde hver dag, kan det hurtigt blive over 10.000 kroner om året. Så du skal finde 1.000 kroner efter skat hver eneste måned, siger Søren Weimann.

Flere boykotter den nye bro                             

Med til mødet var også folketingsmedlem for Nye Borgerlige, Mette Thiesen. På trods af at protesterne over brugerbetalingen bestemt ikke er nye, så vil hun atter forsøge at løfte sagen på Christiansborg.

- Det er fantastisk, der er kommet en bro. Men det er jo fuldstændig uretfærdigt, at borgerne skal betale for at færdes internt i deres egen kommune. Generelt set er det også et principspørgsmål; for ønsker vi virkelig at have brugerbetaling på infrastrukturløsninger i Danmark?, spørger hun retorisk.

Da aftalen om at opføre Kronprinsesse Marys Bro i sin tid faldt på plads, accepterede et flertal i byrådet i Frederikssund Kommune faktisk, at der blev indført brugerbetaling. Det indgik som en del af finansieringen af den omkring to milliarder kroner dyre bro, så man kunne komme i gang med konstruktionen med det samme.

Læs også Kronprinsesse Marys Bro er billigere og hurtigere færdig end forventet

Alligevel mener byrådsmedlem Susanne Bettina Jørgensen, Soc.dem., ikke, at det er hyklerisk efterfølgende at kræve brugerbetalingen afskaffet, når først staten har haft milliardudgifterne til opførelsen.

- Broen har ikke kostet alt det, som det var forventet, at den skulle koste (den formodes at gå 200-300 mio. under budget, red.). Det er et spørgsmål om at sætte den på finansloven og sætte de nødvendige midler af. Så kan den betales over rigtig mange år, uden der behøver at være den her uretfærdige brugerbetaling, siger hun.

På facebook har modstandsgruppen ”Nej tak til brugerbetaling på Kronprinsesse Marys Bro” i skrivende stund 8.400 medlemmer. Her skriver flere medlemmer, at de boykotter den nye bro.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik