Kritik af cykelkaos på populær bro: Sådan skal det fikses

Cykelstien på Inderhavnsbroen er populær, men det skaber kaotiske situationer for fodgængere, der skal krydse den travle sti. Nu har kommunen en løsning på problemet.

- Det er voldsomt. Det er ligesom Strøget ved juletid. Det er tusindvis af mennesker.

Sådan beskrev Anders Dybech, der har boet i Nyhavn i 30 år, den daglige situation ved bunden af Inderhavnsbroen på Nyhavn-siden i september. Her bragte beboerne første gang problemet med broens cykelsti op.

quote Man bliver bange for, at man bliver ramt af en bil, og man er bange for, at man kommer til at køre ind i nogen.

Mette Annelie Rasmussen, radikalt medlem af Borgerepræsentationen i København

Nu har kommunen en plan for, hvordan man vil løse problemet. 

Beboere har kritiseret den populære bros såkaldte "landgang". Her er cykelstien ikke markeret tydeligt nok, så fodgængere risikerer at gå direkte ind foran cyklister i fart. Dagligt krydser 14.000 cyklister broen, og der kan godt komme fart på, når de kører nedad den lette bakke på Inderhavnsbroen.

Det er ved starten af broen, at der er problemer med gående, der pludselig står midt på cykelstien.
Det er ved starten af broen, at der er problemer med gående, der pludselig står midt på cykelstien.
Foto: TV 2 Kosmopol

- Det er utrygt at cykle der. Man bliver bange for, at man bliver ramt af en bil, og man er bange for, at man kommer til at køre ind i nogen, sagde Mette Annelie Rasmussen, radikalt medlem af Borgerepræsentationen i København, til TV 2 Lorry i september.

I dag er overgangen et delt område for cyklister og fodgængere, men nu har Teknik- og Miljøforvaltningen taget bestik af situationen og planlægger at ændre landgangen i første halvdel af 2018.

Det skal der ske

Om et halvt år vil fodgængere og cyklister være delt mere op. Der vil blive etableret en midterhelle mellem de to cykelbaner i hver sin retning. Her kan fodgængere opholde sig, mens de orienterer sig i de to cykelretninger. 

quote Ændringen skal således give fodgængere en tydelig bane, hvor de kan krydse strømmen af cyklister, frem for at de går mere tilfældigt på kryds og tværs.

Teknik- og Miljøforvaltningen i København

Derudover vil forvaltningen sørge for, at cyklisterne får fortrinsret, mens fodgængerne kun skal kunne krydse cyklisternes rute på et indsnævret overgangssted, hvor det er markeret, at der kører cyklister.

"Ændringen skal således give fodgængere en tydelig bane, hvor de kan krydse strømmen af cyklister, frem for at de går mere tilfældigt på kryds og tværs", skriver forvaltningen i en pressemeddelelse.

Til sidst skal belysningen på broen øges, så krydsningsfeltet er oplyst hele døgnet. 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik