Konsortium garanterer metro til tiden trods pengenød

Tunnelborers økonomiske problemer får ikke konsekvenser for metrobyggeriet i København, siger konsortium.

Cityringen i København står klar til aftalt tid.

Det lover konsortiet bag det store metrobyggeri, Copenhagen Metro Team (CMT), efter at Berlingske i lørdagens avis beskriver, at et af selskaberne i konsortiet er i så store økonomiske problemer, at det risikerer konkurs.

Det er det italienske firma Seli, som står for tunnelboringerne, der er i pengenød.

- CMT kan ikke udtale sig på vegne af Seli, men vi bekræfter, at CMT vil opfylde sine kontraktlige forpligtelser, og at vi vil fuldføre vores opgave med at bygge Cityringen til tiden, skriver konsortiet i en pressemeddelelse.

Skulle Selis pengekasse blive tom, vil entreprenørkonsortiet også være i stand til at videreføre arbejdet:

- Partnerne i CMT har mere end tilstrækkelige kompetencer og finansiel formåen til at overvinde eventuelle problemer, der kan opstå hos Seli, uden unødig forsinkelse, understreger CMT.

Den første af de i alt fire maskiner, som skal bore tunnelen under København, gik ifølge Berlingske i gang med arbejdet i juni. Den anden maskine er ved at blive samlet, mens de sidste to specialdesignede kæmpemaskiner endnu ikke er leveret.

Ud over selve boringen står Seli også for leveringen af maskinerne.

Men selskabets økonomi er anstrengt.

Ifølge det seneste årsregnskab er Seli i pengemangel og har brug for ny kapital for at kunne fortsætte driften.

Myndighederne i Italien har endnu ikke registreret oplysninger om, at Seli er kommet fri af sin økonomiske klemme i form af frisk kapital.

De to øvrige selskaber i CMT-konsortiet er Salini og Maire Tecnimont.

Cityringen skal efter planen være færdigbygget i slutningen af 2018.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik