Koncentrationen øges, når PC'en lægges i skoletasken

Et projekt på Øregård Gymnasium i Hellerup været med i et projekt, der afskærer eleverne fra at have computere med i undervisningen. Det har givet større koncentration.

Efter sommerferien sidste år skulle eleverne i 2.t have notesbog og blyant med i samfundsfagstimerne. Fokus skulle rettes mod læreren - ikke mod Facebook og andet forstyrrende for deres koncentration.

»Luk ned og kig op« er navnet på det projekt, som samfundsfagslærerne indførte ved begyndelsen af dette skoleår. Det "revolutionerende" er at eleverne skal tage noter med blyant og på papir. I stedet for på computeren. Samtidig skærer det forstyrrende elementer som Facebook og YouTube fra.

Computeren må nu kun bruges til dataindsamling i 20 minutter ad gangen, når læreren har givet lov. Og det har givet resultater.

- Koncentrationen er meget højere i samfundsfagstimerne. I danskundervisningen er der for eksempel mange, der sidder og falder hen ved deres skærme og bliver distraheret af alle mulige andre ting, siger en anden elev, Simon Holmelund Lange, til Berlingske.

Projektet blev lavet af to lærere på gymnasiet efter de i lang tid havde haft en følelse af afmagt over at se eleverne miste koncentrationen i timerne, fordi de surfede på nettet fremfor at følge med i undervisningen.