Kommunen blåstempler sin egen sagsbehandling på jobcentre

Københavns Kommune frikender sig selv i langt de fleste sager, efter et særligt team har gennemgået klager om sagsbehandling

På opfordring fra den tidligere beskæftigelses- og integrationsborgmester i København, Anna Mee Allerslev, Rad.V., har 45 borgere sendt en klage over den behandling, de har fået på jobcentre i Københavns Kommune.

Men langt de fleste har fået afvist klagen. 

Borgmesteren åbnede muligheden for en ny gennemgang af borgernes sager via sin facebookprofil i juni i år efter massive protester over jobcentrenes behandling af syge og arbejdsløse.

En ud af 8 fik medhold i klage

45 københavnere tog imod opfordringen og klagede over den sagsbehandling, de har fået i beskæftigelsessystemet.

Klagerne endte hos Det Særlige Klagesagsteam. Men kun ganske få har fået ret i, at der var sket fejl i sagsbehandlingen. Det viser tal, som Københavns Kommune har trukket for Avisen.dk.

Ud af alle 45 sager er der kun fundet grundlag for, at der skulle foretages mere i seks af sagerne.

Kun i 13 procent af sagerne fik borgeren altså medhold i sin klage.

quote Og så er det at tage pis på dem at sende et brev tilbage, hvor man bare frikender sig selv på et meget uldent grundlag

Ulrik Kohl, Medlem, Beskæftigelsesudvalget, København, Enhedslisten

Enhedslistens Ulrik Kohl, der er medlem af kommunens beskæftigelsesudvalg, mener ikke, at borgerne reelt har fået noget ud af at klage.

- Det er fuldstændig plattenslageri, når man opfordrer borgere til at sende en klage, hvis de oplever noget, der er forkert. Og så er det at tage pis på dem at sende et brev tilbage, hvor man bare frikender sig selv på et meget uldent grundlag, siger han til Avisen.dk.

Beskæftigelses- og integrationsborgmester Mia Nyegaard (R) mener nu slet ikke, at kommunen frikender sig selv.

- Da det blev sat i gang, var det for at give borgerne en mulighed for at få gennemgået deres sag en gang til, siger hun til avisen

Borgmester: De fleste er blevet behandlet korrekt

Og ifølge hende viser tallene, at langt de fleste borgere har fået den rigtige indsats.

Der er ikke blevet afsat penge til klagesagsteamet, men der er afsat ressourcer fra forvaltningens almindelige klageenhed, forklarer Mia Nyegaard.

- Hvis der bare er én borger, der har forstået sin sag bedre, eller hvis de 13 procent faktisk får lov til at få den gennemgået igen, er ressourcerne da godt givet ud, siger hun.

Den opfattelse deler Ulrik Kohl ikke.

- Hele det her er en betændt sag. Det her løfte, der bliver givet fra borgmesterens (den tidligere borgmester, Anna Mee Allerslev red.) side om, at nu vil der være et særligt klageteam, ender i en narresut, siger han.

Borger: Det er fuldstændigt til grin

En af dem, der sendte en klage til Anna Mee Allerslev, var den 47-årige Lea Hansen. Hun er på ressourceforløbsydelse, fordi hun lider af fibromyalgi og har problemer med koncentration.

Hun mener, at der er foregået en række fejl i den sagsbehandling, hun har fået. Men det var kommunen ikke enig i.

- Så de mente ikke, der var mere at komme efter. Alt var nærmest foregået efter bogen. Det er fuldstændig til grin. Jeg følte mig magtesløs og følte, at det var fuldstændig latterligt. Men samtidig var det nok lidt det, jeg havde forventet, siger Lea Hansen.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik