Her ses et foto af den nye letbane i Aarhus. Hvis alt går som planlagt, kommer der også en letbane fra Ishøj til Lyngby. Foto: Mads Dalegaard - Scanpix

Lyngby-Taarbæk ser på mulighed for at droppe ny letbane

Politikerne i Lyngby-Taarbæk Kommune har besluttet at få lavet en juridisk undersøgelse af, om kommunen kan trække sig fra letbaneprojekt.

11 kommuner i hovedstadsområdet har sagt ja til en letbane fra Ishøj til Lyngby, der efter planen skal køre i 2023. Men nu sætter Lyngby-Taarbæk Kommune et advokatfirma til at undersøge, hvilke muligheder kommunen har for at trække sig ud af projektet.

Det blev vedtaget på det seneste møde i kommunalbestyrelsen, hvor flere af de politikere, der er fortalere for letbanen, stemte for en undersøgelse. Det gælder blandt andet viceborgmester Simon Pihl Sørensen (S), der bakker op om en undersøgelse for at imødekomme dem, der vil ud af projektet.

- Jeg konstaterer, at en del borgere er i mod letbanen, og at hele valgkampen har handlet om det. Det skal ikke hedde sig, at jeg blokerer for sådan en undersøgelse, men jeg er stadig for letbanen, siger han til DR P4 København.

Læs også Letbane deler vandene blandt borgere og politikere

Busser er et billigere alternativ

Modstanden mod letbanen handler om, at den skal løbe igennem det centrale Lyngby, og at der findes billigere alternativer i form af busser. 

01:04

Kort nyt

Luk video

Lyngby-Taarbæk Kommunes borgmester Sofia Osmani (K) har længe været i mod letbanen, og det er hendes forslag at få undersøgt mulighederne for at trække sig. Transportministeriet har tidligere meldt ud, at de 11 kommuner, der tager del i letbanen i hovedstadsområdet, ikke kan trække sig ud enkeltvis, og Simon Pihl Sørensen håber, at diskussion bliver slået endeligt til jorden med en ekstern undersøgelse.

- Jeg regner med, at vi en gang for alle kan komme videre, når det er konstateret, at vi står sammen med de andre kommuner om det her, og at vi ikke kan trække os ud alene.

Læs også Stor interesse for letbanen: Investeringer for 32 milliarder på vej

Kommuner undrer sig

Blandt de andre kommuner vækker det undren, at Lyngby-Taarbæk vil have undersøgt, om de kan komme ud af aftalen.

- Der er allerede blevet lavet en undersøgelse af hovedstadens letbane, som har bedt en advokat om at vurdere, hvad en kommune kan gøre, hvis den vil ud, og der er kommet en meget klar vurdering af, at det kræver et flertal blandt kommunerne. Det siger Gladsaxes borgmester Trine Græse (S), der også er næstformand for letbanen, til DR P4 København.

Derfor bekymrer det hende heller ikke, at et advokatfirma nu skal undersøge spørgsmålet igen.

- Det giver selvfølgelig noget uro, men som jeg hører det nu, er der stadig et flertal i Lyngby-Taarbæk Kommune for letbanen.

Letbanen fra Ishøj til København er budgetteret til at koste 4,8 milliarder kroner og anlægsarbejdet begynder efter planen i 2018.

Det har ikke været muligt at få fat i Sofia Osmani.

Læs også Letbanen: Byudvikling giver meget, men koster også