Kommune meldt for mangel på respekt

To gange har Birgitte Jakobsen fået skriftlige undskyldninger fra Hørsholm Kommune for uheldig sagsbehandling. Men den enlige mor til fem børn oplever, at de nedværdigende situationer fortsætter.

- Det er børnene, der betaler prisen for kommunens
dårlige håndtering og magtmisbrug, siger hun, som derfor nu
bringer sagen til ombudsmanden. Det skriver Frederiksborg Amts
Avis
Birgitte Jakobsens advokat, Birgitte Schack, mener, at
mange sagsbehandlere i kommunerne er for dårlige til at
kommunikere.- Jeg oplever mange sager, hvor borgere føler sig
afmægtige og ikke respekteret, siger hun.Hørsholm Kommune
beklager sagen. Formand for børne- og skoleudvalget Michael
Medom Hansen (V) mener, at kommunen generelt skal blive langt
bedre til at kommunikere. - Som politikere kan vi vedtage en
kommunikationspolitik, som sikrer, at særligt de medarbejdere,
der har den nære borgerkontakt, bliver uddannet til det. Den
enkelte medarbejder er jo naturligt optaget af sit eget område
og tænker måske ikke altid så meget over, hvordan budskaberne
bliver opfattet af borgerne, siger han.Birgitte Jakobsen håber,
at andre borgere, der har dårlige oplevelser med kommunen, vil
stå frem.- Mange magter det ikke. De er bange for, hvad systemet
gør ved dem, men det er ikke et enkeltstående tilfælde - jeg har
talt med flere forældre, der har lignende oplevelser med
Hørsholm Kommune.