Kommissionsmedlemmer raser mod trængselsrapport

Gentoftes borgmester nægter at tilslutte sig Trængselskommissionens betænkning. Også andre er skuffede.

Det er ikke alle medlemmer af Trængselskommissionen, der er lige begejstrede for den betænkning, som torsdag er bliver overdraget til transportministeren.

Læs også: Ny metrolinje tæt på finansloven

Flere af kommissionens medlemmer har valgt at benytte muligheden for at give mindretalsudtalelser, en såkaldt dissens, og to af disse er særdeles kritiske.

Gentoftes borgmester, Hans Toft (K), er så utilfreds med indholdet, at han ikke kan tilslutte sig betænkningen.

- Målet med en betænkning fra en trængselskommission må være, at en borger i Storkøbenhavn kan forvente, at man kommer hurtigere og mere effektivt på arbejde. Det er ikke tilfældet her, forklarer han til Ritzau.

Læs også: Hovedstaden får længere bilkøer....

Han kan hverken tilslutte sig anbefalingerne om roadpricing, udvidede miljøzoner eller den foreslåede parkeringsstrategi. Samtidig mener borgmesteren, at betænkningen prioriterer den kollektive trafik for lavt.

- Hvis man gerne ville have haft mindre trængsel på eksempelvis vejene, så skulle man have lavet nogle visioner for udbygning af den kollektive trafik, så det blev attraktivt for bilisterne at tilvælge den, mener Hans Toft.

"Betalingsring i forklædning" mener Toft

Han kalder forslaget om at lave et storskalaforsøg med roadpricing for "en betalingsring i forklædning".

Netop betalingsringen og den akutte abortering af samme var grunden til, at kommissionen sidste år blev nedsat.

Men sammenligner man effekten af forslagene i betænkningen med den forkætrede ring, er effekten mindre, påpeger et andet kommissionsmedlem.

- Der er beklageligvis hverken anbefalinger, der hurtigt eller på længere sigt tilnærmelsesvis nærmer sig effekten af en trængselsafgift, konstaterer Ivan Lund Pedersen fra Noah-Trafik.

Noah-Trafik: Betænkning bør flytte folk ud af bilerne

Han ærgrer sig over, at betænkningen ikke rummer de forslag, der for ham at se kan flytte københavnerne ud af bilerne.

- Det gælder for eksempel sådanne styringsmidler som højere beskatning af benzin og diesel, gradvis reduktion af befordringsfradrag for bilpendling og genopretning af beskatningsniveauet for bilkøb, skriver Ivan Lund Pedersen i sin udtalelse.

Han mener ligeledes, at betænkningens anbefalinger om udvidelse af en række veje i hovedstadsområdet er i direkte strid med kommissoriet.

Også kommissionsmedlem Morten Kabell fra Enhedslisten i København er kritisk.

- Det er skuffende. Tiltagene i rapporten sørger kun for en reduktion i stigningen i trængslen og ikke en reduktion af trængslen, siger han.

FAKTA: Trængselskommissionens vigtigste anbefalinger

Trængselskommissionen anbefaler at investere mellem 32 og 42 milliarder kroner i nye tiltag, der skal mindske trængslen i hovedstadsområdet i løbet af det næste årti.

Her følger nogle af kommissionens anbefalinger. Anbefalingerne er inddelt i forskellige kapitler:

Roadpricing:
Storskalaforsøg med roadpricing

Indre bydele:
Ny metroafgrening til Ny Ellebjerg.
Cykelparkering ved centrale stationer.
Sammenhængende net af supercykelstier.
Udarbejdelse af en samlet parkeringsstrategi i Indre by.
Bedre fremkommelighed på Ring 2

Ringbyen:
Udbygning af Ring 4.
Bedre kapacitet på Motorring 3, herunder kørsel i nødspor.
Busfremkommelighedsnet.

De store transportkorridorer og det øvrige Sjælland:
Forlængelse og udvidelse af Hillerødmotorvejen.
Udvidelse af Helsingørmotorvejen syd for Isterød.
Forbedring af lokalbanerne ved Hillerød.
S-tog til Roskilde.
Øget kapacitet på Københavns Hovedbanegård.
Automatisering af S-tog.

Stærke rammevilkår for den kollektive trafik:
Ny organisering af den kollektive trafik.
Bedre trafikinformation på tværs af transportformer.
Forenklede takster og takststruktur i den kollektive trafik.

Kilde: Ritzau

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik