Da København fik sin metro

Det er ikke til at forstå, men for lidt over 20 år siden, var der ikke nogen metro i København. Kom med tilbage i tiden, og følg udviklingen fra det største anlægsarbejde i nyere tid til Metro Cityringens åbning. Artiklen blev første gang udgivet 23. september 2019.

muted

1996

København køber tunnel og tog for 6,3 milliarder kroner. To byggeetaper. Først fra Frederiksberg til Amager - Og siden helt fra Vanløse og ud til Lufthavnen.

muted

1997

Det største anlægsarbejde i Københavns nyere historie er i gang. 4500 københavnere og frederiksbergborgere har gennem tiden været direkte naboer til byggeriet.

muted

1998

Københavns metrohistories første gennembrud sker ved Stadsgraven mellem Amager og Christianshavn.

muted

1999

De første metrotog ankommer til Ørestad. Her har man lavet en lukket bane til testkørsler.

muted

2000

Det er salget af Ørestadens grunde, der skal finansiere halvdelen af Københavns metro.

muted

2001

Beboerforeningen Amager Metro Gruppen demonstrerer for at får metrolinjen til lufthavnen gravet ned. Men forgæves. I 2007 åbner den overjordiske banestrækning på Østamager.

muted

2002

Dronning Margrethe indvier Københavns første metrolinje. To år senere end først planlagt.

muted

2003

Metrostrækningen fra Nørreport til Frederiksberg åbner i maj.

muted

2004

Anlægsarbejdet på strækningen mod Københavns Lufthavn går i gang.

muted

2005

Staten, Københavns og Frederiksberg Kommune beslutter at anlægge Cityringen.

muted

2006

I to måneder kunne metrotogene ikke køre mellem Christianshavn og Lergravsparken på Amager. Strækningen er lukket, fordi den gamle metrobane i øjeblikket kobles sammen med den nye metrobane til Lufthavnen.

muted

2007

Metroens tredje etape, strækningen fra Lergravsparken til Københavns Lufthavn, åbner den 28. september.

muted

2008

De arkæologiske udgravninger ved Cityringens kommende stationsbyggerier går i gang.

muted

Anne Grethe Foss, Direktør, Metroselskabet

quote ”Indtil den første metro åbnede, da var der sådan lidt; 'hvad skal vi med den? Den har vi jo ikke brug for? Den kører nok ikke?

muted

2010

Arkæologerne fra Københavns Museum udgraver den 800 år gamle Østerport ved Kongens Nytorv.

muted

2011

Gravearbejdet til Cityringen bliver sat i gang ved Nørrebroparken.

muted

2012

Naboerne til metrobyggepladsen ved Nørrebroparken oplever, at byggeriet støjer langt mere end det tilladte.

muted

2013

Tunnelboremaskinerne bliver samlet og sat i gang fra Nørrebroparken med retning mod Søndre Boulevard på Vesterbro.

muted

2014

Den nye 'nabopakke' gør, at Metroselskabet kan arbejde ud over de gamle støjregler. 300 millioner kroner har det kostet at betale naboerne kompensation.

muted

2015

Tunnelboremaskinen, der startede ved Tømmergraven når frem til Hovedbanegården.

muted

2016

Tunnelboringen er over halvvejs og mangler nu Københavns middelalderby. Ved Kongens Nytorv skal tunnelboremaskinerne kile sig vej 1,5 meter over den eksisterende metro, og fire meter under Magasins fundament.

muted

quote "Vi skulle under deres bygning, mens kunderne gik rundt og købte tøj på udsalg," Simon Taylor, Tunnelchef, Metroselskabet

muted

2017

Tunnelboringen til Cityringen afsluttes ved Københavns Hovedbanegård. 22.000 tunnelringe forbinder nu Københavns nye metrolinjer.

muted

2018

Arkæologerne finder resterne af en gammel kirkegård ved udgravningen til stationspladsen på Rådhuspladsen. Grundlæggelsen af København dateres nu helt tilbage til år 1030.

muted

2019

Den nye Cityring er Danmarks største infrastrukturprojekt nogensinde. Pris: 25 milliarder kroner.

muted

2020

I 2020 åbner metrolinjen fra København H til Nordhavn og Orientkaj.



Se serien her

 

 

Credits:


Skabt på baggrund af programserien “Metro - Fra tanke til skinner"


Journalist:

Morten T. Søndergaard


Compositor:

Christophe Kolbeck


Grafik:

Rasmus Gerner


Redaktør:

Nanna Andreasen


Video:

TV2 Lorrys arkiv


Stillbilleder: 

Bax Lindhardt, Klaus Bo og Ole Ziegler