05:58

Der er stor forskel på, hvor gode kommunerne i hovedstadsområdet er til at løfte folkeskoleeleverne.

Kokkedal Skole har stor succes med undervisning i "mindset"

Til trods for en elevsammensætning med 30 procent tosprogede elever klarer Kokkedal Skole sig bedst karaktermæssigt af skolerne i Hovedstadsområdet.

Med et snit på 7,4 ligger Kokkedal Skole i Fredensborg Kommune helt i toppen på listen over elevernes karaktergennemsnit.

En af hemmelighederne er at undervise i det rigtige "mindset", som blandt andet er på skoleskemaet i 6.B, hvor eleverne undervises i netop mindset.

Det går ud på, at man skal træne sin hjerne til at være vedholdende, sige ja tak til udfordringer og gøre en indsats.

Tobias Lindh Petersen, Elev, 6.B, Kokkedal Skole

- Det går ud på, at man skal træne sin hjerne til at være vedholdende, sige ja tak til udfordringer og gøre en indsats, siger Tobias Lindh Petersen, der er elev i klassen.

Udover undervisningen i mindset har skolen også undervist i mental styrketræning for de ældste klassetrin de seneste tre år. 

På Kokkedal Skole har det resulteret i, at man har formået at hæve en gennemsnitlig elev med 0,56 karakterpoint. Og i følge skolen selv er undervisningen i det rette mindset i høj grad en del af forklaringen på succesen.

Læs også Stor skoleundersøgelse: Her får eleverne de bedste karakterer

- For enhver der skal lære noget, er det vigtigt, hvordan indstillingen til læring er. Hvis man selv er motiveret for at lære noget og kan se hvorfor og bliver inddraget, så lærer man mere. Det viser forskningen, siger skoleleder på Kokkedal Skole Kirsten Birkving.

Et centralt element i mindset-undervisningen er faktisk noget så basalt som at turde lave fejl.

Det at være i et fællesskab, hvor man godt må fejle og tør udfordre sig selv, hvor man også har nogen i ryggen, når noget er svært, og hvor man hjælper hinanden - det betyder uendeligt meget.

Kirsten Birkving, Skoleleder, Kokkedal Skole

- Så får du det nok sådan, at det er okay, hvis man ikke siger tingene helt rigtigt. For klassekammeraterne vil ikke grine af det, for de ved selv, hvor ubehageligt at være i den situation. Det tror jeg, er en stor hjælp, siger Ragnhild De Roepstorff, der også er elev i 6.B på Kokkedal Skole.

- Det at være i et fællesskab, hvor man godt må fejle og tør udfordre sig selv, hvor man også har nogen i ryggen, når noget er svært, og hvor man hjælper hinanden - det betyder uendeligt meget, siger skoleleder Kirsten Birkving.

I 6.B er de ikke i tvivl om effekten af den mentale træning. Da TV 2 Lorry var på besøg bad vi eleverne markere, hvis de troede på, at undervisningen giver bedre karakterer. Det stak alle elever en finger i vejret på, at de troede, det gjorde.

Læs også Tag testen: Det betyder skolevalg for karaktergennemsnittet

- Hvis jeg for eksempel bliver bedt om at gå op til tavlen og skrive et regnestykke, siger jeg ja tak. Det betyder meget, tror jeg, at man prøver sig frem, siger Tobias Lindh Petersen.

Men til trods for det fine resultat i skoleundersøgelsen, skal eleverne på Kokkedal Skole ikke forvente en ekstra fridag som belønning.

- Ikke en fridag... tværtimod en skoledag mere. Det er det, vi gør her, siger skolelederen Kirsten Birkving med et smil.