Københavns sorterede madaffald køres land og rige rundt

​Der findes intet anlæg i København, som kan omdanne sorteret madaffald til biogas og gødning. I stedet sendes det ud på lange køreture med lastbiler. "Lettere absurd," mener forsker.

Over 100.000 borgere i København sorterer allerede deres madaffald, så det kan omdannes til biogas og gødning. Planen er, at i alt 255.000 borgere skal være en del af ordningen, men det er en plan præget af begyndervanskeligheder. Det skriver Berlingske.

Forskere kalder faktisk kommunens nu­værende håndtering af madaffaldet for "megaærgerlig" og "lettere absurd", for der findesikke noget anlæg nær København, der kan forvandle borgernes kaffegrums og kødrester til biogas og gødning. Derfor bliver affaldet kørt af lastbiler og tankvogne rundt i det halve rige. 

Først kører skraldevogne det organiske affald til omlastning ude på Amager, hvor det samles på større lastbiler og sendes videre til Glostrup. Her står firmaet HCS klar til at modtage og forbehandle bioaffaldet, så det bliver mast til pulp, samtidig med at plastik og andre skadelige affaldsstoffer sorteres fra. Biopulpen lastes dernæst over på tankvogne, der kører den æblegrødslignende masse til Hashøj Biogas i Dalmose på Sydvestsjælland.

Det betyder, at madaffaldet kommer ud på en køretur på omtrent 130 kilometer. Hvis mængden af bioaffald overskrider kapaciteten hos Hashøj Biogas, sendes det resterende affald videre til eksempelvis Nysted Biogas på Lolland, og det betyder, at man skal lægge 40 kilometer til det samlede transportregnskab.

- Oprindeligt ville man jo beholde mad­affaldet i København, så det kunne anvendes som en lokal energiressource. Derfor virker det lettere absurd, at man ligger og kører på kryds og tværs med affaldet, lyder vurderingen fra Jens Peter Mortensen, ph.d. og miljøpolitisk rådgiver i Danmarks Naturfredningsforening. 

Rikke Lybæk, ph.d. i energiplanlægning og lektor ved Institut for Mennesker og Teknologi på RUC, er heller ikke imponeret:
- Det er megaærgerligt. I bund og grund virker det jo latterligt, at tingene skal transporteres så langt væk, siger hun til Berlingske.

Hun tilføjer, at det alt andet lige er bedre, at madaffaldet ender i jorden frem for på forbrændingen.
Også fra politisk side er der kritik af måden, hvorpå affaldsprojektet er blevet implementeret. 
- Det virker hverken økonomisk eller miljømæssigt bæredygtigt i mine øjne,« siger Venstres spidskandidat i Københavns Kommune, Cecilia Lonning-Skovgaard, til Berlingske.
Morten Kabell, teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune, fastholder, at affaldssorteringen er bæredygtig på trods af transporten:

- Summen er stadig bæredygtig, det må man holde fast i. Det er klart, at vi helst vil have et biogasanlæg i Storkøbenhavn, og det er vi også godt i gang med at få etableret. Det har ikke kunnet lade sig gøre her og nu, men det kommer.
Berlingske spurgte Morten Kabell, om kommunen har lavet nogle beregninger på CO2-omkostningerne ved at køre københavnernes affald land og rige rundt, hvortil Kabell svarer:
- Nej. Men vi kan jo alle sammen se, at det ideelle ville være et biogas­anlæg i København. Sådan et tager tid at bygge, og derfor vidste vi godt fra begyndelsen, at der ville gå noget tid. Det kommer ikke som nogen overraskelse for os.

Cecilia Lonning-Skovgaard er ikke imponeret.

- Der er en masse mellemregninger, der ikke stemmer. Man får grundlæggende det indtryk, at det her er et prestigeprojekt fra Morten Kabells side, der med vold og magt skal trykkes igennem, inden han om få måneder stopper som borgmester, siger hun til Berlingske. 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik