Københavns Lufthavn med store ambitioner: Vil være CO2-neutral i år

En helt ny og netop offentliggjort klimastrategi skal sikre, at Københavns Lufthavn allerede i år bliver CO2-neutral.

Foto: Mads Claus Rasmussen - Ritzau Scanpix

Når de mere end 80.000 daglige passagerer i Københavns Lufthavn til næste år skal ud at rejse, bliver det fra en CO2-neutral lufthavn.

Danmarks største lufthavn har nemlig tirsdag meldt ud, at man inden udgangen af 2019 har som mål at være en CO2-neutral lufthavn for sine mere end 30 millioner årlige passagerer, der benytter de 183 forskellige ruter, der afgår fra lufthvanen.

- At kunne flyve over hele verden er afgørende for vores velstand og velfærd - men det må ikke ske på bekostning af vores klima. Det er baggrunden for vores nye klimainitiativ, siger administrerende direktør i Københavns Lufthavn Thomas Woldbye i en pressemeddelelse.

  Foto: Københavns Lufthavne CPH

Han uddyber:

- Vi er en vigtig del af dansk infrastruktur, og vi ser det som vores opgave at bidrage med konkrete og realistiske løsninger, der kan gøre dansk transport og infrastruktur grønnere – og i sidste ende emissionsfri. Vi har de seneste år nedbragt vores CO2-udledning per passager betydeligt, men vores ambitioner er højere. Derfor er jeg glad for, at vi ikke blot sætter mål for fremtiden, men at vi allerede i år bliver en CO2-neutral lufthavn.

Emissionsfri i 2050

Den nye klimastrategi fra CPH Airport, som lufthavnen også kendes som, er delt op i tre forskellige målsætninger. Den første skal som nævnt allerede opfyldes i år, mens lufthavnen i 2030 vil være en emissionsfri lufthavn med emissionsfri transport til og fra lufthavnen i 2030.

I 2050 skal hele lufthavnen så være emissionsfri, hvilket betyder, at Københavns Lufthavn skal være helt uden CO2-udledning fra selve lufthavnen, flytrafikken, virksomhederne, der opererer i lufthavnen og landtrafikken til og fra lufthavnen.

Målsætningerne i den nye klimastrategi:

  • CPH skal være en CO2-neutral lufthavn i 2019. Dette realiseres gennem en fortsat indsats for at nedbringe den udledning, som CPH har kontrol over (dvs. CPH’s energi- og brændstofforbrug samt medarbejderes forretningsrejser) samt ved at foretage klimakompensation, der neutraliserer CPH’s restudledning ved at støtte CO2-reducerende projekter i Danmark og andre lande.
  • CPH skal være en emissionsfri lufthavn med emissionsfri transport til og fra lufthavnen i 2030. Dette realiseres ved, at CPH bl.a. fortsætter sine investeringer i solcelleanlæg og understøtter den grønne omstilling af landtransporten ved at styrke opladeinfrastrukturen til elektriske køretøjer på og uden for lufthavnens område.
  • Hele lufthavnen skal være emissionsfri i 2050. CPH skal være helt uden CO2-udledning fra selve lufthavnen, flytrafikken, virksomhederne, der opererer i lufthavnen og landtrafikken til og fra lufthavnen. Dette realiseres gennem strategiske partnerskaber på tværs af luftfartsbranchen, beslutningstagere og forskere, der fokuserer på større tilgængelighed af bæredygtigt brændstof og udvikling af klimavenlige teknologier.

Kilde: Københavns Lufthavne

Se mere

- Bæredygtigt brændstof er nøglen til bæredygtig flydrift. Udviklingen af nye innovative løsninger kommer til at kræve en fokuseret og ikke mindst omkostningstung indsats fra hele luftfartsbranchen, og derfor har vi også brug for, at politikere, uddannelses- og forskningsinstitutioner og eksperter engagerer sig sammen med os, siger Thomas Woldbye.

Lufthavnen vil højere grad selv vil producere grøn strøm, ligesom den vil arbejde på at skabe smartere, grønnere og renere trafik på jorden, så lufthavnsmedarbejderne kan udføre deres arbejde med udstyr og køretøjer, der ikke bruger traditionelt fossilt brændstof.

Derudover skal både medarbejdere og passagerer kunne komme til og fra lufthavnen ved hjælp af bæredygtige transportformer.

CPH har direkte kontrol over cirka otte procent af den samlede CO2-emission fra lufthavnen, mens fly, transport til og fra lufthavnen samt andre partneres forbrug i og omkring lufthavnen står for de øvrige 93 procent af den samlede udledning.

Fakta

  • I 2018 brugte CPH 89 GWh energi. Det svarer til 28.970 ton CO2 eller 0,96 CO2 kg pr. passager. I 1990 var tallet 3,6 kg og i 2013 1,3 kg. CO2 pr. passager
  • I perioden 2013-2018 har CPH gennemført energibesparelser for samlet set 30,8 GWh, bl.a. ved at skifte til LED belysning, udskifte varme- og ventilationsanlæg samt ikke mindst etablere vores grundvandskøleanlæg. Det betyder, at CPH har sparet ca. 35% af det energiforbrug, CPH havde i 2013, trods en stigning i antallet af passagerer på 6 millioner.

Kilde: Københavns Lufthavne

 



Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik