Københavnerne vil have bedre forhold for den tohjulede trafik

Et flertal af københavnerne går ind for, at der skabes bedre forhold for cyklisterne - også selvom det er på bekostning af bilisterne.

Luk helt ned for bilkørsel i Københavns middelalderby og gør de københavnske cyklisters forhold bedre. Også selv om det bliver på bekostning af byens bilister.

Det er holdningen blandt et flertal af københavnerne i en ny Kantar Gallup-måling for Berlingske.

Cykler fremfor biler

Her er 647 repræsentativt udvalgte københavnere klare i mælet, når det kommer til kampen mellem den to- og firehjulede:

Byens cyklister skal opprioriteres - også selv om det betyder, at forholdene for bilister bliver forværret.

56 procent svarer således, at de er enten enige (31 procent) eller overvejende enige (25 procent) i, at politikerne på Københavns Rådhus bør skabe bedre forhold for cyklister – også selv om det måtte gå udover forholdene for bilister.

24 procent er uenige eller overvejende uenige i udsagnet. Samtidig mener 49 procent af respondenterne, at den ældste del af indre København - middelalderbyen - bør lukkes helt af for biler.

Byen sander til 

Det er en appelsin i turbanen for Københavns Teknik- og Miljøborgmester, Morten Kabell fra Enhedslisten, der allerede i 2015 foreslog, at middelalderbyen skulle være bilfri.

Han holder dog sommerferie i øjeblikket, men hans partifælle og medlem af Teknik- og Miljøudvalget i København, Allan Mylius Thomsen, står til rådighed og er "overhovedet ikke overrasket" over københavnernes prioritering.

- Alle københavnere, der kommer i indre by jævnligt, oplever de her trafikale problemer, og derfor kan enhver rent logisk se, at vi er nødt til at stille noget op. Pendlingen til København får byen til at sande til, for den er altså bygget til hestevogne, siger han til Berlingske.

Ikke et nulsumsspil

Det forholder sig anderledes i den borgerlige lejr. Spidskandidat for de Konservative i København, Jakob Næsager, mener slet ikke, at det er nødvendigt at bede københavnere vælge enten eller.

- For mig at se er det ikke sådan en nulsumsspil, hvor vi skal begynde at tage noget fra nogen. I stedet er det et spørgsmål om at skabe merkapacitet til både cykler og andre transportformer, siger han til Berlingske. 

Jakob Næsager frygter, at et forbud imod bilkørsel i middelalderbyen vil få betydning for de erhvervsdrivende, der vil miste omsætning, hvis ikke kunder og klienter kan køre dertil.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik