Københavnerne har totalt styr på vinterdækkene

Københavnernes efterspørgsel efter de sikreste vinterdæk er mere end tredoblet siden 2013. Det kan blandt andet skyldes ny mærkning, der kategoriserer dækkenes bremselængde fra A til F.

Der er udsigt til vinterens første sne i denne weekend og derfor er det også tid til at få styr på bilens fire vintersutter.

Og det har rigtig mange københavnere allerede fået, melder dækforhandlerne om. Og det er især de sikre modeller med kortbremselængde, der rives ned fra hylderne.

Ifølge dæk- og autoservicekæden Euromaster skal årsagen ikke mindst findes i EU's mærkningsordning for dæk, som blev implementeret i 2013.

Målet var at give forbrugerne et overblik over dæks egenskaber på tre parametre, nemlig brændstoføkonomi, støjniveau og sikkerhed i form af bremselængde.

Nye tal fra Euromaster fastslår, at sikkerheden spiller en stadig større rolle i de lokale bilisters valg af vinterdæk.

Samlet for København steg salget af vinterdæk med A- og B-mærkning på bremselængden med imponerende 227 procent fra 2013 til 2014.

Mens 11 procent af vinterdækkene i 2013 tilhørte de to bedste kategorier, er det nu tilfældet for omkring 36 procent.

- Vi oplever mange kunder, der slet ikke var klar over, at forskellen på dæk er så stor. Mærkaterne har gjort det nemt at sammenligne dækkenes forhold mellem pris og kvalitet. Den viden har fået flere kunder til at vælge sikre dæk med kort bremselængde, fortæller Thomas Kristensen, regionchef hos Euromaster.

- Det er glædeligt, at mærkningen har så stor effekt, da der desværre ikke er særlig skrappe minimumskrav til, hvilke dæk der må sælges. Kunderne opfatter helt klart mærkningsordningen som et godt redskab, der synliggør forskelle på dæksikkerhed, forklarer regionchefen.

Han påpeger dog et andet stort problem: Mange lader helt være med at skifte til vinterdæk. Årlige kontroller viser, at 15 procent af bilisterne kører på sommerdæk om vinteren.

- Det er farligt at køre på sneglatte veje med sommerdæk. Hvis en bil med vinterdæk kører 70, står den stille efter 65 meters opbremsning. Havde den sommerdæk på, var den sust forbi og ville først standse op til 40 meter senere, siger Thomas Kristensen.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik