Brændeovne og trafik bidrager mest til den lokale luftforurening. Hvert år dræber luftforurening 550 københavnere. Foto: Mads Nissen / Scanpix

København går til kamp mod luftforening

Borgerrepræsentationen vedtog i går aftes en indsats, der skal sikre renere luft i København.

Hvert år dør 550 københavnere for tidligt på grund af luftforurening. Samtidig er forureningen medvirkende til cirka 20.000 nye tilfælde af luftvejslidelser, bronkitis, astma og lungekræft. Men en ny indsats skal sikre renere luft i hovedstaden.

Borgerrepræsentationen vedtog nemlig torsdag aften et forslag fra Sundhedsborgmester Sisse Marie Welling fra SF og teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen fra Enhedslisten, der skal sætte gang i en række initiativer mod luftforurening:

- Vi vil gerne én gang for alle dokumentere, at der er luftforurening, ikke kun på H.C. Andersens Boulevard og på Jagtvej. For at målrette vores indsatser, vil vi gerne vide, hvilken slags forurening det er, om det er fine partikler eller ej. I SF vil vi gerne begrænse dieselbilerne i København, men først må vi se på, hvor det står værst til, så vi kan gå igang de rigtige steder, siger Sisse Marie Welling, SF, sundhedsborgmester, København.

Læs også Så farligt er luftforurening - og sådan påvirker det din krop

Årlige undersøgelser

I Paris har de blandt andet indført veje, hvor kun elbiler må køre, og det kan være sådan nogle løsninger, vi også kan se på i København

Ninna Hedeager Olsen, Teknik- og Miljøborgmester, København, Enhedslisten

En årlig undersøgelse af luftforureningen i København og partikelmålere på de mest forurenede steder i byen er nogle af de indsatser, der fremover skal gøre hovedstadens luft renere.

Selvom både Enhedslisten og SF gerne ville have dieselbilerne ikke lovhjemmel til at forbyde dem i København. Derfor håber teknik- og miljøborgmester, Ninna Hedeager Olsen, Enhedslisten, at undersøgelserne kan lægge pres på regeringen:

- Der kan være veje, hvor folk ikke aner, at der er meget luftforurening. Vi har brug for mere viden for at lægge pres på regeringen. Vi ser storbyer rundt omkring i europa tage drastiske beslutninger mod luftforurening. I Paris har de blandt andet indført veje, hvor kun elbiler må køre, og det kan være sådan nogle løsninger, vi også kan se på i København, siger hun. 

- Vi har ikke lovhjemmel til at lave en miljøzone, der forbyder dieselbiler i København, men med de her oplysninger, vi kommer til at få, kan bruges til at lægge pres på regeringen, siger Ninna Hedeager Olsen.

Og så skal tallene fra partikelmålerne være offentligt tilgængelige, så københavnerne selv kan vælge at bevæge sig i de mindst forurenede gader

Læs også Brændeovne og bilos koster 2.140 hjertedødsfald om året

Fremgang eller tilbagegang

Den seneste rapport fra Nationalt Center for Miljø og energi peger ellers på fremgang i København. Af rapporten fremgår det, at mængden af kvælstofdioxid og flere luftpartikler er faldet med mellem 11-18 procent fra 2010 til 2013.

Men flere forskere fortæller til Berlingske, at rapporten indeholder væsentlige mangler. De ultrafine partikler, som dieselbusser udleder, er nemlig ikke medregnet. I virkeligheden kan der være op mod 500 flere københavnere, der hvert år dør for tidligt på grund af uren luft.

Sundhedsborgmesteren håber, at kommunens egen dokumenteringen af luftforureningen i København vil få enten regeringen eller EU til at gøre noget ved problemet: 

- Vi håber, at de her undersøgelser får regeringen til at indse problemerne, eller at EU bliver gjort opmærksomme på det, så de eventuelt begynder at give staten bøder, indtil de får løst problemerne, siger Sisse Marie Welling. 

Rapporten anslår, at luftforurening alene i København hvert år koster 9 milliarder kroner.