København frygter gigant-regning for nye el-biler

Arrivas 400 dele-elbiler holder klar til at køre af sted i København den 3. september. Men nu smider transportminister Hans Christian Schmidt (V) en mulig økonomisk bombe under projektet, og det kan betyde en mange dobling af udgifterne.

Ministeren lægger nemlig op til at ændre i en bekendtgørelse og på den måde fjerne kommunernes mulighed for at give en særlig rabat på parkering til elbybiler, som der ellers var lagt op til i første omgang.

Og det gør det ifølge Morten Kabell (EL), teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune, væsentligt dyrere for Arriva at parkere de 400 nye elbybiler i København.

- Hvis bekendtgørelsen var som oprindeligt, havde vi en parkeringslicens på omkring 3.000 kroner om året pr. bil, men nu bliver det i stedet mere end 50.000 kroner om året, siger han.

Den samlede merudgift løber derfor op i omegnen af 20 millioner kroner, hvis bekendtgørelsen bliver vedtaget i sin nuværende form.

Det var ellers netop muligheden for at give rabat til elbybiler, der fik politikerne i København til at vedtage en forsøgsordning med rabat på parkering til op imod 500 elbybiler - heriblandt Arrivas nye elbiler. Staten har gennem Energistyrelsen og i samarbejde med Region Hovedstaden selv investeret knap 10 millioner kroner i det nye projekt med elbybiler.

Morten Kabell frygter, regningen ender hos brugerne og opfordrer kraftigt transportministeren til at ændre bekendtgørelsen tilbage til det oprindelige udgangspunkt.

Hos Arriva afventer man stadig den endelige politiske beslutning, før man kan vurdere, hvad det kommer til at betyde for DriveNow-projektet.

- Vi går stadig i luften som planlagt. Kunderne vil heller ikke opleve nogen forskel. Det bliver ikke dyrere for dem, siger Pia Hammershøy Splittorff, der er kommunikationschef hos Arriva, til metroxpress.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik