I New York står 'Frihedsgudinden' med sin flamme. I Bruxelles tisser lille 'Maneken Piss' i sit fad. Og ved Esbjerg skuler de fire hvide mænd mod havet.
Ligeledes har Den Lille Havfrue været et af Københavns mest kendte vartegn siden 1913, hvor hun har passet sin sten ved Langelinie.
Men inden længe skal hun måske til at dele opmærksomheden med en anden.
I hvert fald er der planer om at rejse en seks meter høj statue af Christian IV i København på pladsen foran Børsen ved siden af Christiansborg i foråret 2019.
Derfor vender det på hovedet
Statuen forestiller den - måske nok mest berømte - danske konge ved tre af hans kendte bygningsværker fra byen: Rundetårn, Børsen og tårnet på Rosenborg Slot.
Udover størrelsen - som under danske målestoksforhold vel nok er i iøjnefaldende - så springer de tre tårne ligeledes i øjnene, fordi de simpelt hen er vendt på hovedet.
Og det er der en særlig forklaring på, hvis man spørger kunstneren:
- Jeg ser det nærmere som, at det er byen, som spejler sig i vandet. Han står der og viser byen frem, siger Hans Pauli Olsen til TV 2 Lorry.
Kongen kan se til sin egen kirke
Den færøske kunstner har allerede lavet adskillige monumenter, og han forklarer, at han godt kan lide, hvis hans arbejde virker en smule uhåndgribeligt:
- Hvis folk ikke har set det før, så er det godt. For så bliver de nysgerrige. Så vil man interessere sig for det, i stedet for at det bare er en statue, forklarer han.
Kongen vil stå placeret således, at han fra sin højde kan se til rytterstatuen af Frederik VII på slotspladsen og nyde synet af Holmens Kirke, som han også har fået bygget.
Statuen har i alt kostet 1,8 millioner kroner, som primært kommer fra private bidrag - indsamlet af en komité bestående af blandt andet Bertel Haarder (Venstre) og Per Stig Møller (Konservative).
Blev droppet, fordi den ikke passede ind
Siden 2010 har man arbejdet på at få projektet gennemført.
Men udseendet har allerede været genstand for megen diskussion, skriver Berlingske.
I 2014 vendte kommunens billedkunstudvalg tommelfingeren nedad, fordi man fandt, at "skulpturen ikke afspejler et samtidigt kunstudtryk, og derfor mangler tilstrækkelig begrundelse og relevans i nutiden."
Æstetikken var desuden for "monumental" og placeringen af dette værk med tårnene ved siden af børstårnet ville "virke malplaceret i byrummet", skriver Berlingske.
Københavnerne skal selv stå for vedligeholdelsen, og skatteyderne betaler ligeledes 30.000 kroner for at få den op at stå.