København får CO2-neutrale havnebusser

Fra januar 2020 kommer der fem nye havnebusser, der alle sejler på el og ikke udleder CO2 eller NOx og partikler fra motorerne.

Sejlturen i Københavns Inderhavn med havnebussen bliver fremover væsentlig mere miljøvenlig.

Fra starten af 2020 stævner en flåde af spritnye, eldrevne havnebusser nemlig ud for at servicere pendlere fra Teglholmen til Refshaleøen.

De nye både udleder hverken CO2 eller NOx og partikler fra motorerne, mens støjen fra havnebusserne også nedsættes væsentligt.

- Københavnerne skal kunne trække vejret frit. Derfor er ren luft en mærkesag for mig. De nye eldrevne havnebusser er afgørende for vores mål om at reducere luftforureningen i København. Jeg glæder mig til, at vi i 2020 kan søsætte de fem nye grønne havnebusser, siger overborgmester Frank Jensen fra Socialdemokratiet i en pressemeddelelse.

De nye havnebusser lader op om natten og supplerer i løbet af dagen op med el ved endestationerne i Teglholmen og Refshaleøen.
De nye havnebusser lader op om natten og supplerer i løbet af dagen op med el ved endestationerne i Teglholmen og Refshaleøen.
Foto: Arriva / Damen shipyards
Allerede i 2017 var grøn omstilling blandt havnebusserne et tema.

Det forventes samtidig, at det samlede udslip fra alle busserne i den kollektive transport i Københavns Kommune vil falde med 2,5 procent for CO2, 10 procent for NOx og hele 66 procent for partikler med implimenteringen af de nye havnebusser.

Selskabet Arriva vandt udbudsrunden af de nye havnebusser, som Movia stod for. Kontrakten med Arriva løber i 10 år fra 2020 med mulighed for forlængelse i to år. Movia modtager støtte fra en EU-fond til de nye havnebusser, fordi det er med til at igangsætte omstilling til eldrift. 

De nye både har alle plads til 80 passagerer, hvor der i dag er plads til mellem 60 og 80 passagerer. Derudover installeres der også større vinduer på færgerne, mens der også er plads til otte cykler og fire barnevogne.

De nye havnebusser

  • De nye havnebusser bliver 23,3 meter lange, 5,6 meter brede og 4,4 meter høje over vandlinjen.
 
  • De kommer til at sejle med en servicehastighed på 8 knob, hvilket svarer til cirka 14 kilometer i timen.
 
  • Havnebusserne er eldrevne, og de lader op med om natten, mens de i løbet af dagen supplerer op med el ved endestationerne i Teglholmen og Refshaleøen.
 
  • Bådene varmes op med biodiesel, der er væsentligt bedre for klimaet end almindelig diesel. De nuværende havnebusser har siden 1. januar 2018 sejlet på HVO for at sikre renere luft og mindre CO2-udledning.

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik