København kåres igen i år til verdens bedste cykelby

København er igen i år blevet kåret til verdens bedste cykelby.

Turisterne ser det som noget af det første, når de kommer til København: Cyklerne. Og ikke nok med at der er mange af dem - København er også den bedste by i verden at cykle i.

quote Seriøst. Dette er broer. Til cykler! København smider dem op, som var de blomsterpotter.

Copenhagenize Design Company

Det mener virksomheden, Copenhagenize Design Company, der til dagligt rådgiver storbyer i cykelkultur.

I fire år har virksomheden kåret de tyve bedste cykelbyer i verden, og for andet år i træk slår Danmarks hovedstad resten af verden i cykelvenlighed:

- Der er meget få steder i verden, hvor innovation er prioriteret så højt som i København. Borgerrepræsentationen er engarerede i at modernisere transporten. Derudover er byen den bedste i klassen til at indsamle data og bruge det til at planlægge fremtiden, skriver Copenhagenize Design Company om deres vinder. 

Her er verdens top ti mest cykelvenlige byer

  1. København
  2. Utrecht, Holland
  3. Amsterdam, Holland
  4. Strasbourg, Tyskland
  5. Malmø, Sverige
  6. Bordeaux, Frankrig
  7. Antwerpen, Belgien
  8. Ljubljana, Slovenien
  9. Tokyo, Japan
  10. Berlin, Tyskland

Broer som blomsterpotter

I begrundelsen nævnes der byens mange cykelbroer. Der er bygget otte cykelbroer siden 2015, mens fire yderligere er i gang med at blive bygget: 

- Seriøst. Dette er broer. Til cykler! København smider dem op, som var de blomsterpotter, skriver Copenhagenize Design Company i begrundelsen.

 På rådhuset klapper man i hænderne:

- Det er en voldsomt flot anerkendelse af vores arbejde med at skabe en bæredygtig trafikkultur. Bredere cykelstier, nye genveje over havnen og en opprioritering af cyklerne i sammensætningen af trafikken gør en forskel for københavnerne og pendlerne i hverdagen, siger Morten Kabell, teknik- og miljøborgmester i København, Enhedslisten, i en pressemeddelelse.

Alt er ikke fuldendt

Men alt er ikke lutter lagkage for de cyklende i København, pointerer Copenhagenize Design Company. Her mener man, at endnu mere af byens asfalt skal tilhøre cyklister og ikke bilister: 

- København har desperat brug for at stå imod strømmen af bilister, der invaderer byen fra forstæderne hver dag, skriver virksomheden. 

Morten Kabell er enig i, at det ikke er slut med at forbedre cykelforholdene: 

- Det nytter ikke noget at hvile på laurbærrene, for hvis cykelforholdene ikke følger med Københavns rivende befolkningsudvikling, så lader folk cyklen stå, og så er vi lige vidt. Derfor er det også nødvendigt at fortsætte de massive investeringer i området, siger han i en pressemeddelelse.

Han nævner eksempelvis cyklisternes problem med at finde cykelparkering. Her mener han, at vi kan lære af cykelindeksets anden og tredjepladsvinder: Holland. 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik