00:25

Frederiksberg fik P-regler - nu drukner naboerne i biler

Efter Frederiksberg har indført nye P-regler i kommunen, bugner København nu med biler, der parkerer på den anden side af kommunegrænsen.

Det er blevet sværere at finde en parkeringsplads i København.

Det er et faktum, efter Frederiksberg Kommune har indført nye parkeringsregler indenfor kommunegrænsen, der på alle sider støder op til Københavns Kommune.

Tidligere har det været muligt at parkere i Frederiksberg Kommune ganske gratis, men per 1. april blev de gratis 24 timer til to timer.

Herefter skal man betale parkeringsbillet for at blive holdende lovligt.

Det har ramt de mange bilpendlere, der tidligere benyttede Frederiksbergs favorable parkerings-faciliteter. De er ganske enkelt blevet presset ud af Frederiksberg kommune, og søger nu frisk asfalt og gratis asfalt at parkere på.

I Valby har man mærket presset fra de mange biler, som tidligere var parkeret på Frederiksberg. De fylder nu på villavejene omkring kommunegrænsen til Frederiksberg kommune.

Det gælder særligt i de områder, hvor villavejene ligger tæt på en metro- eller S-togsstation, som pendlerne kan bevæge sig ind mod København i.

Og det er ikke kun pendlere, sder fylder P-pladserne i Valby. Borgerne oplever også, at mange ferieparkerer på villavejene, før de tager med den offentlige transport til lufthavnen.

Derfor er særligt området omkring KB-Hallen hårdt presset af de mange biler - på Valbysiden af kommunegrænsen. Valbybladet har været i kontakt med Peter Dybdahl Hede, der bor tæt ved KB-Hallen.

Han beretter til lokalbladet, at vejen foran hans hus ofte er fyldt med parkerede biler - sågar foran indkørslerne til villaerne fra tid til anden. Og det er frustrerende for boligejerne i området.

- Der mangler et sted for pendlere. Det er dejligt at have metro og offentlig transport tæt på. Men når der er en metro, der går lige til lufthavnen, har politikerne glemt at tænke på, at der selvfølgelig er nogen, der tager bilen til en af de yderste stationer, siger Peter Dybdahl Hede til Valbybladet. 

På Frederiksberg Rådhus er stemningen en anden. Her glædes man over, at den nye parkeringsordning virker.

- Det glæder mig i hvert fald at konstatere, at vores ordning virker. Det er da frustrerende for den borger i Københavns Kommune, men det er et resultat af, at vi skubber problemet tilbage til København. Der er rigtig mange, der tidligere har udnyttet Frederiksbergs parkerings-ordning, siger Frederiksberg-rådmand Simon Aggesen til Valby Bladet.

Det huer dog ikke Københavns Teknik- og Miljøborgmester, Morten Kabell, der ikke finder det rimeligt, at det er københavnerne, der skal betale prisen for Frederiksbergs nye parkeringsregler.

- I denne situation ser det ud til, at beboerne lider under, at Frederiksberg har indført betalingsparkering i hele kommunen, og jeg vil bestemt ikke afvise, at det kan blive en løsning at indføre betalingsparkering i dette område også. Jeg vil ikke acceptere, at Frederiksberg på den måde skubber problemet over til os, skriver han i en mail til Valby Bladet.

Både på Frederiksbergs og Københavns Rådhus er man dog enige om, at der skal gøres noget ved pendlerproblemet, hvor mange parkerer bilen udenfor betalingszoner i villakvarterer, for derefter at fortsætte rejsen til hovedstaden med det offentlige.

- Det er fuldstændig korrekt i spørgsmålet omkring pendlerparkering. Der har vi en fælles interesse i, at bilerne bliver stillet langt længere ude. I det tilfælde, er det rigtigt, at det er en udfordring, som København og Frederiksberg må løse sammen, siger Simon Aggesen og foreslår blandt andet parkeringsanlæg uden for byen i forbindelse med S-togsbanerne.