Købstæder fælles om udvikling

Trafik- og fremtidsforsker Uffe Palludan mener, at de fem købstæder rundt om København bør samarbejde om udviklingen på den danske side af Øresundsregionen som modvægt til Skånes kraftige ekspansion, skriver Frederiksborg Amts Avis.

Den svenske side af Øresundsregionen udvikler sig kraftigt i
disse år, mens danskerne snakker og snakker. Det mener trafik-
og fremtidsforsker Uffe Palludan fra Palludan Fremtidsforskning,
som peger på, at de fem gamle byer rundt om København -
Hillerød, Helsingør, Frederikssund, Roskilde og Køge - bør
samarbejde på tværs af »fingrene« og udvikle sig til gavn for
hovedstadsområdet.- I 2010 indvies en citytunnel for tog til
Malmø, og det gør togrejsen 10 minutter kortere, så
universitets- og uddannelsesbyen Lund kommer til at ligge lige
»så tæt« på Danmark, som Malmø gør i dag. Skåne er i gang med en
kraftig ekspansion, der vil rykke balancen i Øresundsregionen.
Derfor bør »fingerbyerne« danne en »købstadsring« med samarbejde
om udvikling på den her side, siger Uffe Palludan, der peger på,
at de fem byer slås med infrastruktur, mens svenskerne er på vej
med endnu en skyskraber, et indkøbscenter, der er næsten dobbelt
så stort som Fields, en multiarena og tusindvis af
boliger.Trafik- og fremtidsforskeren vil til august sende et
oplæg til borgmestrene for de fem købstæder, fordi han mener, at
det er på tide med en mere samfunds- og fremtidsorienteret
infrastrukturplanlægning, blandt andet på tværs af
»fingrene«.Både Hillerøds borgmester Kirsten Jensen (S),
Helsingørs borgmester Per Tærsbøl (K) og Frederikssunds
fungerende borgmester Anne-Mette Worch (V) ser positivt på
idéen.- Hillerød er afhængig af, at trafikken kan komme på
tværs, og vi samarbejder i forvejen med Halsnæs om nye
S-togsstationer, så pendlere fra Hundested får lettere ved at
skifte fra lokalbane til S-tog, siger Kirsten Jensen, der gerne
vil have mere debat om den regionale trafik.Per Tærsbøl peger
dog på, at sjællændere ikke er gode til at stå sammen om
infrastruktur på tværs af partiskel, som man gør i Jylland, og
samme tanke er Anne-Mette Worch inde på.- Det forudsætter, at vi
står sammen, for at noget overhovedet kan lykkes, siger hun og
peger på, at basal infrastruktur i Frederikssund som motorvej og
ny fjordforbindelse slet ikke er på plads.