Foto: TV2/Lorry

Københavnsk kirke spiller Medina fra klokketårn

Børnesangen Postmand Per og pophits fra Michael Jackson bimler også fra klokkespillet i kendt københavnerkirke

Når klokkeren i Vor Frelsers Kirke i København sætter sig bag klokkespillet i kirketårnet, er det langtfra kun kirkemusik, der bliver spillet.

Både popmusik af Michael Jackson og Medina og børnesange som Postmand Per bimler fra kirketårnet og ud over de flere tusinde mennesker i bydelen. Det skriver Kristeligt Dagblad.

Men kirken misforstår sin opgave i samfundet ved at bruge klokkerne til letbenet popmusik, mener musikekspert.

Kirketårnenes klokkespil har som en af de få institutioner i samfundet lov til dagligt at spille musik ud over en hel bydel.

Derfor er kirken også forpligtet til nøje at overveje, hvilken musik den sender ud i det offentlige rum, lyder det fra musiker og musikhistoriker Henrik Marstal.

Misforstået leflen for populærkultur, mener musikhistoriker

- Når man spiller Medina eller Michael Jackson, er det en misforstået leflen for en populærkultur, som kirken alligevel ikke vinder på. Kirkeklokkerne har en særlig magt i det offentlige rum, når de optager og definerer en stor del af byens lydbillede. - Det er jo ganske mange mennesker, der er inde i det lydbillede, uanset om de vil det eller ej. Derfor følger der også et særligt ansvar med, når man har magt til at præge og danne byens lydbillede, siger Henrik Marstal.

Klokkespillet i Vor Frelsers Kirke spiller automatisk en kort melodi hver time fra klokken otte om morgenen frem til midnat. Og hver torsdag eftermiddag spiller en klokkenist en halv times koncert på klokkerne i kirketårnet.

Både ved den automatiske timemelodi og ved den manuelle koncert bliver der spillet en blanding af gamle slagere, børnesange, salmer, årstidssange, klassisk musik og moderne popmusik.

Grænse går ved antikirkelig musik og politiske sange, mener klokker

Klokkenisten Lars Sømod Jensen forklarer, at der i store træk er frit slag for, hvad han må spille på klokkerne. Hverken Vor Frelsers Kirke eller folkekirken som helhed har nogen retningslinjer for, hvad et klokkespil må eller skal bruges til.

- Min egen grænse går ved decideret antikirkelig musik og politiske sange.

Jeg kunne for eksempel ikke finde på at spille socialisternes kampsang, "Internationale", den 1. maj. Men ellers er der meget vide rammer for musikvalget, siger Lars Sømod Jensen.