Foto: TV 2 Lorry (Arkiv)

Københavns Universitet vil skære ned på forskningen

Universiteterne er under pres for at levere mere undervisning. Derfor har ledelsen på Det Humanistiske Fakultet ved Københavns Universitet (KU) nu taget det usædvanlige skridt at opsige de fastansattes arbejdstidsaftale. Ifølge et mødereferat, som Information er kommet i besiddelse af, er målet at få de videnskabeligt ansatte til at undervise mere og forske mindre. I dag bruger de halvdelen af tiden på forskning og halvdelen på undervisning.

»Man kunne ændre på fordelingen mellem undervisning og forskning fra 50/50 til 60/40,« foreslår ledelsen ifølge referatet.
De videnskabelige medarbejdere opfatter opsigelsen af aftalen som en panikbeslutning, forklarer tillidsrepræsentant Henrik Prebensen til Information.
»Lærerne mener, at det er ledelsens ansvar at sørge for, at der er tid og penge nok til at undervise og forske. Men lederne forsøger at skubbe problemet over på lærerne, fordi de åbenbart ikke magter at analysere problemerne og gøre noget mere perspektivrigt og holdbart end at skære ned på forskningstiden for at få råd til mere undervisning,« siger Henrik Prebensen.
Tillidsrepræsentanterne har fået opgjort, hvor mange penge der i realiteten er at undervise for på humaniora, når administration, ledelse, husleje med mere er betalt. Regnestykket viser, at der kun er godt en tredjedel af en studerendes taxameterbeløb på cirka 46.000 kroner til selve undervisningen.
Humaniora huser godt en tredjedel af alle studerende på KU. Det videnskabelige personale på humaniora udgør derimod kun 13 procent af det samlede antal på KU.
»Ledelsen kunne undersøge, om det ikke er bedre at skære i udgifterne til administration, drift eller ledelse, så vi fik flere penge til undervisningen. Det ville løse mange problemer,« mener Henrik Prebensen.
Et andet problem med arbejdstidsaftalen er ifølge ledelsen, at den har betydet en ophobning af flere tusind timers overarbejde i forbindelse med undervisningen. Overarbejdet kan hverken udbetales eller afspadseres, fordi undervisningen ellers ville bryde sammen, som Information tidligere har beskrevet.