Foto: TV2/Lorry

København oplever klagestorm over elendig rengøring

Tykke støvlag, beskidte gulve og uhumske toiletter. Det er de ulækre realiteter for mange brugere i hovedstadens 94 kulturcentre. Mangelfuld rengøring har resulteret i 437 klager alene i 2013, viser en aktindsigt foretaget af fagbladet FOA. Klagerne kommer fra rengøringsansvarlige på byens biblioteker, idrætsanlæg og kulturhuse, skriver metroxpress.

Det er servicevirksomheden Alliance+, som siden slutningen af 2012 har stået for rengøringen i de kommunale anlæg. Man sparede 20 millioner ved at udlicitere opgaven, men ifølge flere brugere, har besparelsen medført forringelser.

»Kort sagt så er her møgbeskidt. Da kommunen var arbejdsgiver, blev borde og stole flyttet, og så blev gulvet vasket. I dag vasker de rundt om uden at flytte noget,« siger Bjarne Pedersen, som repræsenterer brugerne på Østerbro Stadion.

Hos Københavns Kommune ser man ikke antallet af klager som et kritisk problem.

»Virkeligheden er, at institutionerne kunne have klaget 27.000 gange, hvis de alle sammen havde klaget hver dag i 2013. I forhold til det er 437 klager jo utroligt få,« siger direktør i Kultur- og Fritidsforvaltningen Carsten Haurum.

Medlem af Borgerrepræsentationen Peter Thiele (SF) lover, at han vil se nærmere på sagen.

»Det lyder som mange klager, men jeg er ikke overrasket, for det er mange penge, der er blevet sparet. Hvis det viser sig, at der flere klager end normalt, og at resultatet er dårligere, så må vi droppe udbuddet,« siger han til metroxpress.

Ifølge kommunen har man ikke tidligere ført statistik over antallet af klager.

Formanden for fagforeningen FOA, Dennis Kristensen, mener, at udliciteringen af rengøringen i København er endnu et eksempel på, at kvaliteten daler, når det kun handler om at tjene penge.

»Erfaringer viser, at kvaliteten bliver markant forringet (ved udlicitering, red.), fordi der skal tjenes penge - og det kan kun gøres ved at skære i lønudgifterne og den tid, personalet skal bruge på at gøre rent. Nu er det så Københavns borgere, der udsættes for forringelserne. Det er dybt problematisk,« siger han til metroxpress.

»Jeg håber virkelig, at politikerne kommer ud og taler med de brugere og medarbejdere, som nu er tvunget til at gå i skidt og snavs. Der er i den grad behov for, at politikerne indser, at udlicitering ikke er det guldæg, de fantaserer om,« tilføjer han.