København må stoppe anlægsprojekter

København må sætte sparekniven i anlægsprojekter for 288 mio. kr. Det betyder bl.a. færre penge til sikre skoleveje, intelligente trafikløsninger og genopretning af nedslidte bygninger.

Trætribunerne på de
københavnske idrætsanlæg kommer også i år til at skrige efter
Gori. Og på skolerne må børnene stadig lukke øjnene for de
faldefærdige bygninger. Omvendt gør de klogt i at se sig ekstra
godt for i trafikken. For skolevejene bliver alligevel ikke
gjort mere sikre i år. Københavns Kommune sætter med
øjeblikkelig virkning over 50 planlagte anlægsinvesteringer for
tilsammen 288 mio. kr. i bero. Årsagen er, at
Borgerrepræsentationen frygter at overskride de budgetterede
anlægsudgifter på i alt 2,4 mia. kr. Landets kommuner står
nemlig ifølge finansloven til en hård økonomisk straf, hvis de
lader pengene fosse ud af kassen i spareåret 2008. Den nye
spareplan kommer til at ramme københavnerne over en bred kam.
F.eks. kommer man til at kigge forgæves efter håndværkere, som
skal genoprette Valby Idrætspark, Valbyhallen og Vanløse
Idrætspark samt Kirsebærhavens Skole, Langelinie Skole og
Sundbyøster Skole. »Det er helt hen i vejret, at regeringen
tvinger os til at køre en besynderlig stop and go økonomi, så vi
må standse projekter, vi har lovet københavnerne. Alle udskudte
projekter er nødvendige, men jeg synes, at det er særligt
uheldigt, at vi må udskyde projektet for mere sikre skoleveje,«
siger Socialdemokraternes politiske ordfører på Rådhuset, Anne
Vang. Det skriver Berlingske Tidende. På trafikområdet dropper
kommunen bl.a. tiltag, der skal hjælpe busserne hurtigere frem,
vejsaneringer, nye cykelstier samt projekter for intelligent
trafikledelse, som ellers var udset til at vække international
opsigt, når Danmark i efteråret 2009 er vært for FNs
klimakonference. Men nu får konferencedeltagerne f.eks. ikke
mulighed for at studere biler, som holder ekstra lang tid for
rødt lys på 10 store indfaldsveje på dage med høj luftforening.
Miljøprojektet, der skulle gøre bilisterne så irriteret over at
holde i kilometerlange køer, at de i stedet snupper den
kollektive trafik, er også blevet udskudt. Københavns teknik- og
miljøborgmester Klaus Bondam (R) kalder det brandærgerligt, at
politikerne ikke kan levere de anlægsprojekter, som
københavnerne er blevet stillet i udsigt. »Vi står med en bunden
opgave og er nødt til at slå hælene sammen og adlyde den ordre,
vi har fået af regeringen. Vi har valgt at udskyde projekter,
der kan tåle at vente. Og man skal huske på, at vi kun trykker
på pauseknappen. Jeg forventer, at der kommer fuld fart på
anlægsområdet igen i 2009,« siger Klaus Bondam. Den konservative
leder på rådhuset, sundhedsborgmester Mogens Lønborg (K), siger,
at det københavnske anlægsbudget fortsat vil være historisk
højt. »Selvfølgelig er det ærgerligt at vi må udskyde projekter,
vi synes godt om. Specielt når man så oven i købet sætter 5,8
mio. kr. af til Ungdomshuset, der ikke oprindeligt var med på
budgettet. Vi er jo imod det ungdomshus, og derfor er det
irriterende at se, at det nyder fremme,« siger Mogens Lønborg,
som hellere havde set pengene gå til hjælpemidler i
hjemmeplejen.