København dropper brandet Open Copenhagen

København skal ikke være Open Copenhagen mere. Opbakningen har været for lille, så nu skal byens officielle citybrand siden 2009 droppes og foreningen Open afvikles.

- Vi har egentlig fungeret godt som forening, men der er brug for et nyt og større engagement, også fra flere offentlige spillere. Foreningen hilser en ny organisationsform og et nyt brand velkommen, siger Henrik Peter Jørgensen, formand for foreningen Open og kommunikationsdirektør i Københavns Lufthavne til News Øresund.

Det er endnu ikke klart, hvad der skal afløse brandet Open Copenhagen.

Henrik Peter Jørgensen henviser til, at regionerne og de store kommuner i hovedstadsregionen er ved at udarbejde en vækststrategi og i den forbindelse vil skabe et nyt citybrand. Det forventes at være på plads i starten af 2014.

Inden for de næste måneder afvikles foreningen Open. Brandet, der blev skabt i 2009, har været omdiskuteret og foreningen, som blev stiftet på initiativ af Wonderful Copenhagen og Copenhagen Capacity og har haft 22 medlemmer. I dag har foreningen kun omkring 10 medlemmer, oplyser Henrik Peter Jørgensen.

Fakta om Open Copenhagen

Open Copenhagen har været Københavns officielle brand siden 2009.

Målet var at markedsføre København som en åben by og som et såkaldt open source brand kan brandet bruges på mange forskellige måder og af virksomheder såvel som begivenheder.

Foreningen Open blev stiftet på initiativ af markedsføringsorganisationerne Copenhagen Capacity og Wonderful Copenhagen og har haft virksomheder som Microsoft, SAS og Københavns Lufthavne som medlemmer.