Restaurant Formel B Foto: TV 2 Lorry (arkivbillede)

Køb dig foran i køen på Michelin-restauranter

Fredag og lørdag må populære restauranter vinke farvel til potentielle kunder, mens de afviste kunder må vinke farvel til den gastronomiske oplevelse, de havde i tankerne. Alt sammen fordi alle borde er optaget.

Men nu kan de kunder, som ikke er ude i god nok tid, købe rettigheden til et bord via hjemmesiden goldentable.com. Det skriver Landbrug & Fødevarers netmedie foodculture.dk.

Hjemmesiden fungerer som en aktionsside, hvor restauranter som Formel B, Mielcke og Hurtigkarl, Grønbech & Churchill, Kokkeriet og Kong Hans tilbyder kunder, der ikke gider stå på månedslange ventelister, at købe sig retten til et bord. Restauranten og goldentable.com deler beløbet, når hammeren er faldet.

"Restauranterne har ofte borde ledige pladser i hverdagene, hvorimod weekenderne er fuldt booket langt ud i fremtiden. Nu kan de tjene lidt ekstra på de mest eftertragtede borde, og dermed kompensere for de tomme borde i løbet af ugen," siger Jacob Arentoft, der er stifter af konceptet, til foodculture.dk.

Vil promovere dansk gastronomi udenfor andedammen

I sidste uge købte en tysk forretningsmand f.eks. rettigheden til et bord på Formel B for 120 euro, hvilket er foreløbig rekord. Formel B får 60 euro, og goldentable får 60 euro plus 25 procent i hammerslagsgebyr. De 60 euro går ubeskåret til goldentables fond, som vil promovere dansk gastronomi uden for landegrænsen.

"Det gastronomiske Danmark er en super sportsvogn, som er blevet tunet på i 10 år. Nu skal den ud af garagen," siger Jacob Arentoft.

Derfor har han indgået et samarbejde med det kokkelandsholdet, Bocuse d'or akademiet og en endnu ukendt hotelkæde, hvor de vil rejse rundt i verden med "the new nordic on tour".

Generalsektretær hos Bocuse d'or akademiet, Carsten Philipsen, ser store muligheder i samarbejdet.

"Goldentable skaber rammen, logistikken og muligheden for at nogle af Danmarks største kokketalenter kan promovere dansk gastronomi i udlandet. Det vil vi gerne bakke op om, og derfor er vi en del af samarbejdet," siger Carsten Philipsen til foodculture.dk.

Forbrugerrådet: Intet problematisk i konceptet

Forretningsideen vækker måske associationer til såkaldte billethajer, der opkøber et stort antal billetter til eksempelvis en koncert for derefter at sælge dem videre til overpris.

Men ifølge Jakob Steenstrup, der er jurist hos Forbrugerrådet, er der umiddelbart ingen grund til bekymring.

"Det er helt centralt, at restauranterne er med på ideen. Derefter er det jo op til forbrugeren, om han/hun har lyst til at betale alene for rettigheden til et bord," siger Jakob Steenstrup.

Formel B var en af de første restauranter, som tilmeldte sig hjemmesiden, og deres restaurantchef Martin Bek ser heller ikke et problem i konceptet.

"Vi tager også en risiko, da det ikke er sikkert, at bordet bliver solgt. Det er udbud og efterspørgsel, og i stedet for at afvise kunderne helt, kan vi nu henvise dem til goldentabel.com. Derfra er det jo op til dem, om de vil benytte muligheden for at købe sig til et bord," siger Martin Bek.

Han har dog ingen intentioner om, at alle Formel B's borde skal på auktion.

"Det kommer kun til at dreje sig om et enkelt eller to borde om ugen," siger Martin Bek til foodculture.dk.