Flere vejbaner skal forhindre trængsel og bilkøer omkring Københavns Lufthavn.

Knudepunkt skaber trafikkaos - Nu kommer løsningen

​Københavns Lufthavn og Tårnby Kommune går nu i gang med en udvidelse af en alt for travl rundkørsel. Målet er færre køer for borgerne og de rejsende.

Der har længe været pres på den rundkørsel, der forbinder både Kystvejen, Amager Strandvej og Øresundsmotorvejen - også kaldet rundkørsel øst.

Læs også Trafik-kaos omkring lufthavnen: "Umuligt at arbejde i frostvejr"

Men nu kommer en længeventet omstrukturering af vejnettet omkring lufthavnen billisterne til undsætning.

Københavns Lufthavn har i samarbejde med Tårnby Kommune investeret lige godt 12 millioner kroner til det projekt, der skal sørge for flere vejbaner til de mange biler, der hver dag kører gennem rundkørslen:

- Med 32.000 biler i døgnet er der selvsagt trængsel, især i myldretiden. Det kan være træls for både borgerne i Tårnby og Dragør og for de mange rejsende. Derfor skaber vi nu bedre plads til de mange bilister og får samtidig forbedret trafiksikkerheden, lyder det fra Thomas Hoff Andersson, passagerchef i Københavns Lufthavn i en pressemeddelelse.

Sådan ser planen ud for rundkørsel øst, der skal sikre mindre kø og mere sikkerhed for alle trafikanter omkring lufthavnen. Københavns Lufthavn ligger ud ad Ellehammersvej.  Foto: Københavns Lufthavn

Frost udsatte projektet

Den berygtede rundkørsel har i lang tid stået over for en stor udbygning. Allerede sidste år meldte Københavns Lufthavn ud, at de var bekendte med trafikkaosset ved rundkørslen, men på grund af risiko for frost kunne der ikke arbejdes på en ny løsning før foråret 2018, lød det dengang.  

Læs også Mulig mæslingesmitte i Københavns Lufthavn - sådan spotter du den frygtede sygdom

Første spadestik er taget på projektet, som forventes at være afsluttet i januar næste år. Mens byggeriet står på, skal bilisterne dog væbne sig med lidt tålmodighed. For selvom rundkørslen forbliver åben for trafik under udvidelsen vil området ifølge Københavns Lufthavn være præget af byggeplads. Derfor skal man forvente mere travlhed og tæt trafik under byggeperioden:

- Rundkørslen er vejen til- og fra lufthavnen for de fleste rejsende i bil, og den forbinder samtidig Dragør med København, så det er ikke muligt at lukke den af, mens vi bygger. Det betyder både, at byggeperioden bliver længere, og at man som bilist vil opleve mere trængsel under udvidelsen. Vi er meget opmærksomme på at minimere generne så meget, som muligt, lyder det fra Thomas Hoff Andersson.

Enkelte buslinier vil under ombygningen også have ændringer i ruten. Det betyder, at buslinje 5C er forkortet til Kastrup station, hvorfra der med metro er forbindelse til lufthavnen og buslinje 36 er omlagt til Amager Landevej og Lufthavnsboulevarden.