Klovns kasket er millioner værd.

TV 2 forhandler om de første kontrakter om produktplacering. Og der kan være mange penge at hente på populære programmer, viser analyse i Søndagsavisen.

»Vi forhandler allerede nu om konkrete projekter i 2011, så det er absolut spændende for os,« siger TV 2's programdirektør, Palle Strøm, men understreger samtidig, at der ikke er tale om de store beløb i kroner og ører.

Men det var ikke uden grund, at TV 2 tidligere på året bad Kulturministeriet om tilladelse til produktplacering. De mest populære programmer kan give millionindtægter til den trængte tv-kanal. Det viser analyse, som Mediebureauet Initiative Universal Media har lavet for Søndagsavisen. Konkret kan et logo på Frank Hvams kasket i serien "Klovn" sælges for knap ni mio. kr. om året. En fladskærm hos TV 2 Vejret kan indbringe knap 700.00 kr. om måneden.

Penge, der ifølge filmproducenter som Zentropa, ikke lugter.

»Vi vil kigge manuskripterne igennem til de film, vi har gang i allerede nu, og se, om vi kan få nogle penge ind, hvor vi før bare fik stillet produkterne til rådighed af producenterne,« siger Anders Kjærhauge, som understreger, at betalt produktplacering ikke vil få nogen indflydelse på handlingen i filmene.

Stor effekt for virksomhederne

Virksomhederne er også klar til at betale for at få vist deres produkter i film og tv. Både Carlsberg og Toyota kalder den nye brandingmulighed 'interessant'.