Kloge vejskilte giver færre ulykker

Antallet af alvorlige trafikulykker på Motorring 3 er faldet med 46 procent, siden et stort vejarbejde gik i gang for tre år siden. Kloge skilte får hovedparten af æren for de positive tal. Det erfarer Berlingske Tidende.

En intensiv trafikovervågning kombineret med kloge og dynamiske vejskilte har næsten halveret antallet af alvorlige færdselsulykker med dræbte og kvæstede på Motorring 3 i Storkøbenhavn. Det fremgår af en ny opgørelse, som Vejdirektoratet offentliggør i dag. Siden påsken 2005, da Danmarks hidtil største vejarbejde blev indledt på Motorring 3, og et intelligent trafikledelsessystem med elektronisk fastsatte fartgrænser samt tavler med kø- og trafikmeldinger blev taget i brug, er der i gennemsnit sket 5,6 alvorlige trafikuheld årligt. I årene op til vejarbejdet skete der derimod i gennemsnit 10,3 alvorlige ulykker årligt på den 17 kilometer lange strækning mellem Jægersborg og Holbækmotorvejen, som er ved at blive udbygget fra fire til seks spor. Det skriver Berlingske Tidende. Normalt bliver trafikledelse fremhævet som et effektivt middel, der forbedrer fremkommeligheden, fordi den dynamiske skiltning sikrer en rolig og glidende trafikafvikling uden stop-og-kør kørsel. Men en glidende trafikafvikling forebygger også trafikulykker. Og den positive udvikling på Motorring 3 er endda sket i en periode, hvor antallet af dræbte og kvæstede på de danske veje generelt er begyndt at stige foruroligende. Afdelingsleder i Vejdirektoratets Kompetencecenter for trafikledelse Charlotte Vithen er derfor godt tilfreds med resultaterne. »Jeg er meget glad for, at det er gået så godt, når man tænker på de komplekse forhold, vi har på Motorring 3, med forlægninger af vognbaner samt afkortede til- og frakørselsramper. Trafikledelsessystemet har været med til at reducere antallet af bagendekollisioner, som vi ellers ser stige under vejarbejder. En anden grund er selvfølgelig også, at fartgrænsen er 80 km/t,« siger Charlotte Vithen. Flere kloge veje Erfaringsmæssigt vil antallet af trafikulykker med og uden personskade fordobles under et omfattende og langvarigt vejarbejde. Men på Motorring 3 er det samlede antal uheld - inklusive små »morgenkys«, der alene giver buler - kun vokset fra 75,3 uheld pr. år inden vejarbejdet til nu 77,2 uheld årligt. Transportminister Carina Christensen (K) mener, at trafikledelsessystemet på Motorring 3 er et godt eksempel på, hvordan ny teknologi ikke blot kan sikre en smidig trafikafvikling, men også har en positiv effekt på trafiksikkerheden. »Vi skal med en satsning på intelligente trafiksystemer udnytte det potentiale, der ligger i at sikre en bedre udnyttelse af det eksisterende vejnet gennem ny teknologi. Og en sådan satsning på trafikledelsessystemer vil derfor indgå i den investeringsplan, som regeringen vil fremlægge inden årets udgang,« siger Carina Christensen. Vejdirektoratet har allerede fremlagt tre scenarier for udbredelsen af intelligent trafikledelse på de danske statsveje. Den store pakke omfatter kloge skilte på alle motorveje i hovedstadsområdet samt på strækningen Odense-Århus. I de mindre pakker rækker ambitionerne kun til nogle få motorvejsstrækninger i især hovedstaden. Det skriver Berlingske Tidende.