Klistermærketyveri rammer ældre

Siden nytår har post i etageejendomme skulle lægges i postkasser i bunden af opgangen. Ældre over 65 år og handicappede har dog mulighed for at få posten bragt helt op til lejligheden ved at sætte et hvidt og blåt mærke på deres postkasse.

Men over hele landet bliver de specielle klistermærker stjålet. Det sker bl.a. på Frederiksberg. Her oplever postbud Line Børsting, at klistermærkerne forsvinder. Alene på hendes rute er 8-10 mærker forsvundet.
- Det er da smadderirriterende. En masse kunder vil desværre få afleveret deres post forkert, eller også skal vi op og banke på og spørge, om det kan passe, at de har fjernet deres mærke, fortæller hun til DR Nyheder.
- Det kræver noget ekstra tid for mig, og jeg skal have posten med hjem igen, hvis ikke de er hjemme. Så det betyder, at vi ikke kan passe vores arbejde ordentligt, siger Line Børsting. I Post Danmarks ledelse betragter man foreløbig mærketyveriet som drengestreger. Men der kan også være tale om systematisk svindel, for mærkerne er kun uddelt til lidt over 27.000 postkunder, og andre kan være interesserede i dem.
- Vi udvider vores stikprøvekontrol, netop fordi det kan vise sig, at de bliver hængt op andre steder, så vi render op med posten til nogen, som ikke skal have den, siger privatkundechef Henrik Larsen.
Han oplyser, at postbudene i teorien kunne anvende et elektronisk registreringssystem, hvor budene - via deres håndholdte computere - kan se, hvem der skal have bragt posten til døren. Men da mærkerne også bruges af pakke-, reklame- og avisomdelere, har det været nødvendigt med et klistermærke.
- Men der er ingen tvivl om, at vi arbejder ihærdigt på at finde nogle bedre løsninger, for det her er ikke den bedste ordning, siger Henrik Larsen.
Privatkundechefen råder folk, der har mistet deres mærke, til at ringe på Post Danmarks servicetelefon og rekvirere et nyt. Kunderne med de særlige behov er nemlig registreret ud fra bopæl og alder.