Kunde finder død gnaver i en pose kartofler fra Aldi

Aldi har trukket helt parti kartofler tilbage, efter at en kunde fandt en død gnaveri en pose kartofler. "Den værste dag i mit liv," siger leverandør.

En kunde gjorde mandag et appetitligt fund i en Aldi-butik på Østerbro i København. Foto: Privatfoto

En kunde i en Aldi-butik på Østerbro fik sig mandag en slem forskrækkelse.

Inde i en forseglet pose kartofler lå en død mus, oplyser supermarkedskæden til TV 2 Lorry.

- Det burde på ingen måde kunne lade sig gøre, og det er også fuldstændig uacceptabelt, at det sker, siger Thomas Bang, vicedirektør for CSR, Marketing & Kommunikation hos Aldi.

Han oplyser, at Aldi har omgående har trukket et helt parti af de pågældende kartofler væk fra deres butikker. Samtidig har man bedt leverandøren om at komme med en redegørelse for, hvordan det kunne ske.

På Facebook figurerer der i øjeblikket et opslag med billeder af den omtalte poser kartofler med den døde gnaver. 

Billedet her er blevet delt tusindvis af gange på Facebook. Foto: Privatfoto

- Jeg syntes, det her skal deles, så folk kan se, hvad det er de køber, skriver Patrick Ruhwald.

Han oplyser, at han har skrevet opslaget på vegne af sine svigerforældre. De mener, der er tale om en død rotte, men ifølge Aldi er det altså en mus.

Brist i leverandørs egenkontrol

Der er tale om et parti kartofler fra firmaet A.F. Nyhuus A/S i Greve. Her oplyser direktør Lars Nyhuus, at der er sket en brist i virksomhedens egenkontrol, og at musen sandsynligvis er kommet med ind fra en kasse kartofler fra en kartoffelavler.

- Det er en menneskelig fejl. Når vi får varen, er den vasket og ordnet. Der står så nogle medarbejdere ved pakkebåndene, som måske har været ude på toilettet, og så er den sluppet igennem systemet og ind i posen, siger Lars Nyhuus til TV 2 Lorry.

Han oplyser, at hændelsen har fået firmaet til omgående at ændre procedure, så alle kartofler, der  fremover kommer ind, bliver screenet ekstra grundigt.

- Det er noget rigtig lort, og jeg vil på ingen måde benægte, at jeg har et ansvar for det her, siger direktøren.

Kunde kompenseret med rødvin

Lars Nyhuus tilføjer, at hans virksomhed ikke tidligere har haft problemer med skadedyr, men at han har kontaktet et skadedyrsfirma for at få inspiceret alle sine lokaler og udeområder, så han kan vide sig et hundrede procent sikker på, at musen ikke stammer fra hans egen virksomhed.

- Det må aldrig ske igen. Det er den værste dag i mit liv, kan jeg lige så godt sige, siger han.

Hos Aldi afventer man, hvad årsagsanalysen og skadedyrskontrollen når frem til hos A.F. Nyhuus A/S. 

Ifølge Thomas Bang er der dog ikke noget, der indikerer, at der ikke er tale om et enkeltstående tilfælde.

- Uanset hvordan det her er opstået, så er det en rigtig ubehagelig oplevelse, og det ønsker vi selvfølgelig ikke, at kunder, der handler ind i vores butikker, skal udsættes for, siger Thomas Bang.

- Jeg er selv helt tryg ved at købe kartofler i vores butikker, siger Thomas Bang, vicedirektør for CSR, Marketing & Kommunikation hos Aldi. Foto: Thomas Lekfeldt - Ritzau & Scannpix

Han oplyser, at den pågældende kunde, som købte kartoflerne, er blevet kompenseret med flere flasker rødvin.

- Det løser selvfølgelig ikke noget. Men det er et lille plaster på såret, og vi har haft en god dialog med kunden, siger han.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret