Foto: TV2/Lorry

Kinesisk Vogue ser på dansk mode

Københavnske modeuge lokker verdenspresse til. 500 danske og internationale medier ventes at komme forbi.

Der er international opmærksomhed om dansk mode i denne uge, hvor den københavnske modeuge løber af stablen. Både internationale modemagasiner og indkøbere kommer forbi for at se, hvad de danske designere duer til.

Omkring 500 medier fra ind- og udland ventes at dække modeugen, og selvom langt de fleste er fra Skandinavien, så er den internationale presse også fint repræsenteret, siger Anne Christine Persson fra Copenhagen Fashion Week.

- Vi får blandt andet besøg af det britiske Vogue og Elle, Style.com og amerikanske W Magazine. Der er også stigende interesse fra både Kina og Japan. I år kommer blandt andet en fra det kinesiske Vogue, siger Anne Christine Persson.

I alt ventes omkring 60.000 modefolk at kaste glamour over hovedstaden under modeugen - indkøbere, udstillere, pressefolk, modebloggere, modeller og designere.
- Typisk er omkring 40 procent fra udlandet, siger Anne Christine Persson.

Og en lille flok er særligt inviteret af modeugen selv. Det er indkøbere fra en række af verdens hotteste modebutikker, som modebranchen håber får smag for dansk mode under besøget i København.
Det er blandt andet kræsne indkøbere fra Colette og L'Eclaireur i Paris, Selfridges og Urban Outfitters i London, United Arrows fra Japan og Hunting and Collecting fra Bruxelles. Alle navne, som ægte modekendere vil kende til.

Omkring 50 indkøbere er blevet inviteret med alt betalt af den danske modebranche.

- De er nogle af spydspidserne, så hvis de kommer, så kommer deres kolleger også. Sådan virker fødekæden i modebranchen, siger Kasper Hilligsøe Eis, kommerciel direktør i Dansk Mode og Textil.
Modeugen varer 2. - 6. februar. Den byder mest på lukkede arrangementer for fagfolk, mens samtidig løber Copenhagen Fashion Festival af stablen med arrangementer, som er åbne for alle.