Foto: Niels Ahlmann Olesen / Scanpix

Kinesisk turist-invasion eksploderer i Helsingør

I 2016 har flere end 6000 kinesere overnattet i Helsingør. Det er 17. gange så mange som for fire år siden.

For knapt fire år siden overnattede 347 kinesiske turister i Helsingør Kommune på et helt år. I år har 6.025 kinesere besøgt Helsingør og taget en eller flere overnatninger på hotel eller lignende.

Der er ingen tvivl om, at topattraktionen er Kronborg. 

Birgitte Bergman, Visit Nordsjælland

Hovedparten af kineserne gæster Helsingør i de traditionelle højsæson-måneder juni og juli.

Det viser en ny opgørelse for overnatninger for hoteller, feriecentre, campingpladser, vandrerhjem og lystbådehavne 2012-2016, skriver Helsingør Dagblad.

Læs også Kineserne kommer - og de besøger hele regionen

Den kinesiske turistinvasion vækker glæde hos turistorganisationerne og Helsingør Kommune, der nu vil undersøge, hvad de kinesiske turister mere specifikt efterspørger, når de vælger at overnatte i Helsingør.

Det er Visit Nordsjælland, Wonderful Copenhagen og Visit Denmark, der i samarbejde med Helsingør Kommune vil indsamle mere viden og udvikle nye produkter.

Kineserne er mere en slags flødeskum, men med et meget stort potentiale. 

Henrik Møller, formand for kultur- og turismeudvalg

Birgitte Bergman, der er udvikling- og marketingchef i Visit Nordsjælland, har de sidste par år rejst meget til Kina for at skabe kontakter til agenter og samarbejdspartnere på turistmarkedet.

- Der er ingen tvivl om, at topattraktionen er Kronborg. Men jeg har meget andet materiale med, som jeg informerer om. For eksempel Hamlet Live, M/S Museet for Søfart og Han-skulpturen, der med sit blinkende øje er et kæmpe hit hos kineserne. Mange af dem er meget overtroiske og når Han blinker, betyder det lykke, siger Birgitte Bergman til Helsingør Dagblad.

03:44

De kinesiske turister er vilde med Helsingør og hovedstadsområdet (indslag fra 26. juli)

Luk video

Formand for Helsingør Kommunes kultur- og turismeudvalg, Henrik Møller fra Socialdemokratiet, tror dog ikke, at Helsingør i fremtiden skal vrimle med skilte på kinesisk.

Den såkaldte »Blå tur« rundt i byen er allerede udgivet på kinesisk, både på nettet og som en lille brochure, man kan samle op på biblioteket og andre steder.

- Skiltning kan godt være lidt af et ømt punkt. Det skal gøres ordentligt og rigtigt. Og skilte alene gør det ikke, siger formanden, der i øvrigt ikke er nervøs for, at Helsingør på et tidspunkt bliver for oversvømmet af turister, ligesom meldingerne lyder fra byer som Barcelona, Berlin og Reykjavik.

- I Helsingør er vores vigtigste og allermest dominerende turistmarked fortsat gæster fra det øvrige Danmark, fra Norge, Sverige og Tyskland. Kineserne er mere en slags flødeskum, men med et meget stort potentiale. Og vi har slet ikke nået et mætningspunkt. Slet ikke, siger Henrik Møller til Helsingør Dagblad.