Arkivfoto af en ung kvinde i et solarie. Foto: Scanpix & Ritzau

Kendt solariekæde får hug: Kaldte solarielys for livsnødvendigt

Forbrugernes vagthund går i struben på stor solariekæde. Virksomheden reklamerede med, at deres solarier kunne nedsætte risikoen for cancer.

Om det var solstik, der fik virksomheden Clubtan til at markedsføre solarielys som livsnødvendigt og kræftrisiko-nedsættende, er uvist.

Men den landsdækkende solariekæde, som har et hav af solcentre rundt om i hovedstadsområdet, får nu skarp kritik fra forbrugernes vagthund Forbrugerombudsmanden.  

Clubtan skrev på sin hjemmeside, at sollys er livsnødvendig for både krop og sjæl, kan have gavnlige effekter ved fornuftig brug og nedsætter risikoen for cancer i bryst, tarme og prostata.

Men det må virksomheden ikke, for det er vildledende markedsføring, vurderer Forbrugerombudsmanden.

- Sundhedsstyrelsen har vurderet at brug af solarium til andet end medicinsk brug ikke er tilrådeligt, og at der ikke er videnskabelig dokumentation for, at brug af solarium gavner helbredet. Så er det ikke i orden, at Clubtan reklamerede for sine solarier ved at skrive, at de kunne nedsætte risikoen for cancer, siger Christina Toftegaard Nielsen.

Læs også Kun halvt så mange unge dyrker solarie

"Ikke i orden"

Ifølge Sundhedsstyrelsen øger brugen af solarium risikoen for hudkræft, ligesom der ikke er videnskabelig dokumentation for, at det gavner sundheden at gå i solarium.

Det er derfor Forbrugerombudsmandens opfattelse, at Clubtan har overtrådt markedsføringslovens regler om vildledende markedsføring.

Forbrugerombudsmanden har lagt vægt på, at de risici, der er forbundet ved anvendelsen af solarier, er en væsentlig oplysning for forbrugerne. Forbrugerne skal derfor oplyses om risikoen. Især når virksomheden vælger at fremhæve eventuelle gavnlige virkninger ved at anvende solarier.

- De forbrugere, der orienterede sig på Clubtans hjemmeside, kunne få det indtryk, at solarielys kun er forbundet med en gavnlig effekt på helbredet. Det kan have haft betydning for, om de valgte at bruge solarierne, siger Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen.

Forbrugerombudsmanden har undersøgt en række solariers markedsføring på deres hjemmesider og indskærpet forbuddet mod at vildlede forbrugerne over for Clubtan.

TV 2 Lorry har rettet henvendelse til Clubtan for at få en kommentar, men de er ikke vendt tilbage.

Læs også Arbejder du udenfor? Hudkræft kan være en arbejdsskade