Karim elsker sin nye lastbil: Nu vækker jeg ikke folk hver eneste nat

Nu skal det være slut med at blive vækket af en larmende lastbil ude foran dit soveværelsesvindue om natten. Karim og hans lastbil er stille som en ninja.  

Karim Benamor er lastbilchauffør hos Lantmännen Schulstad og er glad for sin nye hybridlastbil, som er årsag til, at han ikke længere vækker folk, når de ligger og sover. Foto: Tobias Schiøler/TV 2 Lorry

Med en ny vejledning fra Miljøstyrelsen skal det være fortid med larmende lastbiler i byen, som vækker beboere hver eneste nat, når der leveres morgenvarer til butikkerne.

Chauffør Karim Benamor har kørt med varer til butikkerne i mere end 20 år, men i et nyt forsøg på at sænke støjen under vareleveringer, er hans gamle diesel-lastbil blevet skiftet ud med moderne teknologi.

Klokken er lidt i fem om natten, da Karim skal ud på tur nummer to og sidste halvdel af sin vagt, som går fra lageret i Hvidovre og ind gennem indre København.

Han er lastbilschauffør for firmaet Lantmännen Schulstad og kører fast rundt til en række dagligvarebutikker med brød, når de fleste andre ligger og sover.

04:07

Og så generer han ikke folk, når han kører med brød

Luk video

- Hvis ikke vi kører på de tidspunkter, så kan vi ikke levere det antal stop, som vi skal nå på tidsplanen, siger Karim Benamor.

Redder beboere fra larm om natten

Det kan kun lade sig gøre for Karim Benamor at levere fast til alle dagligvarebutikkerne i nattetimerne, fordi han kører i en af firmaets tre nye hybridlastbiler, som har støjnedsættende effekter monteret.

- Jeg kører inde i Borgergade og i indre København på min morgentur. Og så er det meget rart, at jeg kan slå den over til at køre på el, så jeg ikke vækker folk, når de ligger og sover. Det er der ingen, som synes er sjovt, siger han.

Schulstad deltager sammen med en række dagligvarekæder i samarbejdet omkring støjsvag varelevering, som Miljøstyrelsen står bag.

  Foto: Tobias Schiøler/TV 2 Lorry

Selv har Karim Benamor kørt hybridlastbilen i godt et år, og han er efter utallige nattetimer på de tomme hovedstads-veje blevet rigtig glad for det stille køretøj.

- Det er rigtig fedt, ikke? Jeg skulle også lige vænne mig til det i starten, men nu er jeg rigtig glad for det, lyder reaktionen, da han slår lastbilen over til at køre på el, imens han triller ind ved den første butik på ruten.

Fakta om hybrid-lastbilen

  • Hybridlastbilen afbremses ved at drive en generator, der er monteret mellem motor og gearkasse. Strømmen lagres i et hurtigt opladeligt batteri, som derefter kan drive den elektriske maskine. Hybridbilen kan således genanvende bremseenergien til fremdrift og kan køre på ren el-drift over afstande på op til 2 km.
     
  • Grundet de støjgener, der er forbundet med lastbilkørsel og af- og pålæsning, er der mange kommuner, som forbyder varedistribution i tæt beboede områder før kl. 07.00 om morgenen.
     
  • Chaufføren kan på hybridlastbilen f.eks. 300 meter før aflæsningsstedet slå drivkraften over på ren el-drift, læsse af og derefter køre derfra på ren el-drift. Efter 300 meter kan han så koble tilbage på forbrændingsmotoren.
     
  • Når det kommer til CO2-reduktion kan en hybridlastbil kombineres med kørsel på biodiesel som RME/FAME eller HVO, hvorved der kan opnås markant CO2-reduktion på op til 92%
     
  • Forbruget af biobrændstoffet vil også kunne reduceres med typisk 18% i distributionskørsel takket være opsamling og genanvendelse af bremseenergien.
     
  • Kilde: www.csr.dk  

Vejledning fungerer lige efter bogen 

Det er efter en række klager fra beboere over støj om natten i forbindelse med vareleveringer, at Miljøstyrelsen med hjælp fra Rambøll har lavet en vejledning til, hvordan man bedst muligt kan sænke støjen.

Guiden tæller blandt andet støjsvage køretøjer, uddannelse af medarbejdere og indretning af varemodtagelse, og har siden den kom ud været til stor glæde for dagligvarekæderne i samarbejdet.

- De erfaringer, hvor man har prøvet tingene af i praksis, er meget positive. Det skyldes, at man virkelig kan dæmpe støjen markant, hvis man følger rådene i vejledningen, og det er den gode nyhed, siger Allan Jensen, som er seniorspecialist hos Rambøll og har været med til at udforme guiden. 

En sammenligning mellem en almindelig diesel-lastbil og en hybrid-lastbil foretaget af Rambøll viser, at hybridmodellen støjer 10-15 decibel mindre, og det svarer til en halvering af den oplevede støj.

Bedre for trafikken og miljøet

Samtidig udleder den mindre CO2, da man kan køre fri af myldretiden og på el, og da Karim Benamor skal levere varer på Indre Nørrebro, kommer hybridfunktionen for alvor til sin ret.

- Og nu slår vi så lastbilen over på el. Det gør jeg som regel allerede ude på vejen, fordi vi har beboelserne lige heroppe. Så nu er det i hvert fald ikke os, som vækker beboerne, siger han.

I Nørrebro-gaden bor der mange unge mennesker, som før i tiden kunne finde på at brokke sig højlydt til den chauffør, der kom forbi. Men med den nye teknologi er nattesøvnen sikret og klagerne forsvundet.

- Vi kan faktisk også godt komme her tidligere end ved sekstiden. Jeg har selv præsteret at levere varer her klokken tre om natten, og folk de opdager ingenting. De sover bare, som om intet var hændt, siger Karim Benamor.

Opskriften på støjreduktion ved varelevering

  • Støjsvagt materiel
     
  • Støjsvage køretøjer
     
  • Medarbejderes adfærd
     
  • Indretning af varemodtagelse
     
  • Støjafskærmning
     

Kilde: Miljøstyrelsen

Ingen klager over larm længere 

I virksomheden Lantmännen Schulstad er man glad for indkøbet af de tre hybridlastbiler, som godt nok har været dyrere end de gamle på diesel, men har gjort arbejdet med leveringen lettere i dag.

- Det er gået godt med forsøgsordningen, fordi vi ikke har fået nogen klager. Vi har leveret til butikkerne i små tre års tid og kørt om natten og serviceret dem med brød, så varerne ligger ude i butikkerne inden åbningstid, siger Niels Kristian Holm, logistikdirektør hos Lantmännen Schulstad.

Den næste levering af brød er til Rema 1000 på Nørrebro. Butikken er en såkaldt miljøkunde og har derfor ikke kunnet modtage varer i løbet af natten før. Men det har en succesfuld forsøgsperiode med hybridlastbilen ændret på, fortæller Karim Benamor.

- De ville ikke have levering om natten før, fordi der larmede det simpelthen for meget, så de risikerede at vække naboerne til butikken. Så det er en af de kunder, vi har fået lov til at levere til om natten nu.

Karim Benamor mangler nu kun en håndfuld butikker, før han er færdig med nattens vagt, som ifølge ham har været god med usædvanlig lidt morgentrafik. Og køretøjet giver han uden tøven topkarakter.

- Så er det klart en tier, det er der ingen tvivl om. For den ændrer så meget, fordi borgerne ikke bliver sure på mig, når jeg kommer trillende på el, fordi jeg ikke længere vækker dem og deres børn. Og ellers kunne jeg heller ikke levere. Så den ændrer alt til det bedre, siger han og fortsætter på ruten.

  Foto: Tobias Schiøler/TV 2 Lorry

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik