Kaos på kabelnettet i Køge

En stor del af borgerne i Køge Kommune er godt trætte af tv-, telefon- og internetudbyderen YouSee. I den sidste halvanden uge har borgerne oplevet, at internettet eller telefonen i perioder ikke har virket. Og det kan fortsætte i op til otte uger frem. De uheldige borgere har ikke modtaget brev fra YouSee om, hvad der foregår, skriver DAGBLADET Køge.

- Hele kabelnettet fra Køge Fællesantenne, som YouSee har
overtaget fra kommunen, skal gås igennem med en tættekam og
tilpasses YouSee' standarder. Kanalforsyningen skal flyttes til
Tåstrup fra et punkt i Køge. Og lige nu render teknikere rundt
og skifter stik og forstærkere på netværket, og det kan give
periodiske afbrud på netværksforbindelsen, siger Ib Konrad
Jensen, der er pressechef i YouSee.

Han erkender, at der er tale om en irriterende situation for
YouSees kunder i Køge og forklarer, at arbejdet på netværket
starter i toppen af systemet og derefter bevæger sig ned på mere
lokale punkter. Dermed er det i de kommende uger, at flest
kunder vil opleve problemer med internet eller telefon.

YouSee udbyder internet, telefoni og kabeltv over tv-kablerne,
og de borgere i Køge Kommune, der vil være berørt af arbejdet
med netværket, får enten telefon eller internet gennem YouSee,
mens tv-signalet vil være uforstyrret. Blandt kunderne er Køge
Turistbureau, som i perioder hverken kan benytte telefoner,
internet eller email.

- Det er ikke alle, der har internet eller telefoni gennem
YouSee, som bliver berørt. Det er ikke sådan, at alt lukkes ned.
Det er kun, når teknikere arbejder på at skifte noget ud, at
nogle kunder vil være berørte.

Vi har ikke kunnet sige, hvilke kunder der ville blive berørt, og derfor har vi ikke givet besked, siger produktchef i YouSee Lars Techen Nielsen, der ikke ønsker at oplyse, hvor mange personer i Køge Kommune, der får
internet eller telefoni eller begge dele gennem YouSee.

- Det er er en forretningshemmelighed, siger produktchefen.